Helsingin seurakuntayhtymä myönsi mitalin Senegalin-työntekijä Katriinalle Mäkelälle

Kirkkoherra Pertti Simola ja Katriina Mäkelä poseeraavat mitalin kanssa

Malmin seurakunnassa vietettiin sunnuntaina 13.3. messun yhteydessä pitkäaikaisen nimikkolähetin, kielenkääntäjä Katriina Mäkelän eläkkeellelähtöjuhlaa. Lämminhenkisessä tilaisuudessa kirkkoherra Pertti Simola ojensi Mäkelälle Helsingin seurakuntayhtymän myöntämän seurakuntamitalin, joka on korkein mahdollinen tunnustus poikkeuksellisen pitkästä ja ansiokkaasta työrupeamasta. Mäkelä on työskennellyt yli 30 vuotta Senegalissa sereerin kielen kehittäjänä ja kääntäjänä Suomen Lähetysseuran kautta.

Katriina Mäkelä on vuosien aikana valmistanut runsaasti sereerinkielistä oppimateriaalia Senegalin luterilaiselle kirkolle ja kouluihin. Hän on kantanut vastuuta lukutaitoluokkien vapaaehtoisten opettajien ohjaamisesta ja osallistunut myös raamatunkäännöstyöhön. Pitkän työuransa aikana hän on monin tavoin asiantuntijaroolissa tukenut paikallista kirkkoa.

Mitalin myöntämisellä osoitetaan paitsi kunnioitusta Mäkelän työlle, myös se, että lähetystyö on kiinteä osa Helsingin seurakuntien työtä ja elämää. Seurakunnat ovat osa maailmanlaajaa Kristuksen kirkkoa, joka kantaa vastuuta ihmisestä lähellä ja kaukana.

Katriina Mäkelän muita tukiseurakuntia Malmin lisäksi ovat Orimattila, Ylitornio ja Lauritsala.

Teksti ja kuvat Minna-Sisko Mäkinen