Lähetysseuran kirjailijoita mukana Helsingin kirjamessujen ohjelmassa

Kati Keski-Mäenpää kertoo Yllätyksiä opetusvälinevarastossa -kirjassaan elämästään Etiopiassa opettajana, väitöskirjatutkijana ja äitinä. Kuva Sari Lehtelä

Helsingin kirjamessuilla 26.–29.10. on haastateltavana kaksi Lähetysseuran uutuuskirjan tekijää. Etiopiasta kertovan kirjan Yllätyksiä opetusvälinevarastossa kirjoittaja Kati Keski-Mäenpää kertoo teoksestaan Olohuone-lavalla, ja Päivi Mattila esitellään Vuoden kristillinen kirja -finalistien joukossa, johon hänet on valittu teoksellaan Rakkaus väkevä kuin kuolema.

Opettajana ja äitinä Etiopiassa

Kati Keski-Mäenpää kertoo kirjassaan kokemuksistaan opettajana, tutkijana ja äitinä Etiopiassa. Kati ja Markku Keski-Mäenpää olivat kaikkiaan seitsemän vuotta Lähetysseuran työntekijöinä Mekane Yesus -kirkon palveluksessa. He opettivat musiikkia kirkon musiikkikoulussa Addis Abebassa.

Kati Keski-Mäenpää keräsi samalla väitöskirjaansa varten aineistoa maaseutukoululla neljän vuoden ajan. Tutkimus käsittelee etiopialaiskoulujen opetusmenetelmiä, jotka perustuvat luennoinnille ja ulkoa opettelemiselle. Keski-Mäenpää kehitti koulun opettajien kanssa oppilaita aktivoivia opetusmenetelmiä. Koulussa oli myös kahtena vuonna harjoittelussa opettajaopiskelijoita Tampereen yliopistosta.

Yllätyksiä opetusvälinevarastossa -kirjassa kuvataan myös lapsiperheen arkea kansainvälisessä ja etiopialaisessa ympäristössä. Kirjailija on Pirre Saarion haastateltavana kirjamessujen Olohuoneessa perjantaina 27.10 klo 11.30, minkä jälkeen hän on tavattavissa Lähetysseuran osastolla 6f70.

Rakkautta ja kutsumustietoisuutta 1800-luvulla

Vuoden kristilliseksi kirjaksi ehdolla oleva Päivi Mattilan teos Rakkaus väkevä kuin kuolema on tositarinaan perustuva romaani sitkeästä naisesta, joka aikansa asenteita uhmaten lähti rakkaansa perään Afrikkaan 1800-luvun lopulla. Kuusi finalistia esitellään Aino-lavalla torstaina 26.10. klo 16.

Vuoden kristillinen kirja -yleisöäänestykseen voi osallistua verkossa 28.10 klo 17 asti.

Tositapahtumiin perustuva Päivi Mattilan historiallinen romaani Rakkaus väkevä kuin kuolema on Vuoden kristillinen kirja -kilpailun kuuden finalistin joukossa. Kuva Marjatta Kosonen