100 tasa-arvotekoa: Naisten omatoimiryhmät parantavat naisten toimeentuloa ja omanarvontuntoa Etiopiassa

Kolmen pojan yksinhuoltajaäiti Mulu Zegey löysi naisten omatoimiryhmästä uutta toivoa elämäänsä. Härän avulla hän on voinut kaksinkertaistaa pienen peltotilkkunsa tuottavuuden. Kuva Päivi Anttila

Mulu Zegey (42) on leski. Hän asuu kolmen poikansa kanssa Pohjois-Etiopiassa Mermesan kylässä. Aiemmin he olivat täysin riippuvaisia siitä, mitä pystyivät viljelemään pienellä maapalallaan. Kotieläimiä heillä ei ollut, ei edes kanaa. Mululla ei ollut varaa laittaa lapsia kouluun tai viedä heitä lääkärille, kun he sairastuivat – tuskin edes vaatettaa heitä. Omalta maapalalta saatu sato riitti 3–4 kuukaudeksi.

Mulun elämä kääntyi parempaan suuntaan, kun hän liittyi Mekane Yesus -kirkon ja Suomen Lähetysseuran tukemaan naisten omatoimiryhmään. Hän sai koulutusta pienyrittäjyydestä ja ansaitsee nyt pienimuotoisella kaupankäynnillä. Hän sai myös kyntöhärän, jolla voi viljellä peltoaan tehokkaammin. Maatilkun tuotto onkin tuplaantunut aiemmista vuosista, ja Mulu on pystynyt vuokraamaan hieman lisääkin maata. Tärkeää on myös muiden naisten kannustus ja tuki. Heiltä Mulu on saanut elämäuskoa ja rohkeutta.

Nykyisin perhe syö kolme ateriaa päivässä ja pojat käyvät koulua. Viimeksi Mulu on rakentanut perheelleen peltisen talon.

– Ennen tunsin vain epätoivoa, nyt elämääni on tullut ilo, Mulu toteaa kiitollisena.

Koulutusta ja vertaistukea

Pohjois-Etiopiassa Mersan alueella on viimeisen parin vuoden aikana perustettu Mekane Yesus -kirkon ja Suomen Lähetysseuran naisten asemaa parantavan kehityshankkeen tuella 120 naisten omatoimiryhmää, joissa on mukana yli kaksituhatta naista. Ryhmissä naiset ovat saaneet monenlaista koulutusta, jonka kautta heidän toimeentulonsa ja elämänlaatunsa ovat parantuneet. Tärkeää naisten ryhmien toiminnassa on myös keskinäinen rohkaisu.

Naiset ovat saaneet muun muassa lukutaito- ja kirjanpitokoulutusta. Lisäksi koulutusta on annettu vihannesten viljelystä, lampaitten ja vuohien sekä mehiläisten hoidosta, perhesuunnittelusta, terveellisestä ravinnosta, hygieniasta, hivistä ja aidsista sekä haitallisista perinteistä, kuten naisten sukupuolielinten silpomisesta.

Omatoimiryhmät toimivat samalla säästö-lainaryhminä. Lainan turvin naiset ovat muun muassa voineet perustaa pienyrityksiä. Ryhmien jäsenille on tärkeää se, ettei heidän enää tarvitse maksaa isoja korkoja ulkopuolisille, vaan kaikki rahat jäävät heidän omaan käyttöönsä.

Tärkeä ulottuvuus ryhmien toiminnassa on keskinäinen rohkaisu. Ryhmät kokoontuvat säännöllisesti, ja naiset antavat toisilleen myös taloudellisia neuvoja, jos jonkun yritystoiminta on vaikeuksissa. Ryhmissä mukana olevat naiset rohkenevat nyt ilmaista mielipiteensä ja ajatuksensa julkisesti. Heidän itseluottamuksensa ja omanarvontuntonsa ovat kohonneet.

Mersan alueella naisia on tuettu nyt pari vuotta. Työ alkoi Sirinkan alueella jo vuonna 2006. Siellä tulokset olivat niin hyviä, että toimintaa on voitu siirtää uusille alueille.

Lapsiavioliitot ovat loppuneet

Alueella on myös tyttökerhoja ja ympäristökerhoja kuudella koululla. Kerhoissa on mukana yhteensä 1 800 tyttöä. Niiden vaikutus ulottuu koko paikallisyhteisöön.

Tyttöjen koulunkäyntimahdollisuuksia on parannettu asennekasvatuksen ja opinto-ohjauksen kautta. Köyhien perheiden tytöt ovat saaneet koulutarvikkeita.

Tukea ja opinto-ohjausta saaneiden tyttöjen oppimistulokset ovat parantuneet merkittävästi. Tyttökerhojen ansiosta lapsiavioliitot ovat loppuneet Sirinkan alueella kokonaan, kertoo Sirinkan koulun rehtori.

Tuloksia Mersan alueella 2014–2016:

• 120 naisten omatoimiryhmää, joissa yhteensä 2134 jäsentä
  • 560 vastuuhenkilöä saanut koulutusta ryhmänjohtamiseen
  • 340 naista saanut koulutusta luomuviljelyyn, kompostin tekoon ja vihannesten viljelyyn; he saivat koulutuksen päätteeksi 93 kg vihannesten siemeniä
  • 279 naista sai 2 400 mangopuun tai avokadopuun taimea
  • 89 vähävaraista naista saanut koulutusta kanankasvatukseen, ja heille on annettu 1 639 kananpoikaa
  • 470 naista ja 48 nuorta saanut koulutusta kotieläinhoitoon ja rehunkasvatukseen
  • 185 vähävaraiselle naiselle annettu 670 lammasta
  • 1 950 naista sai 1 900 kiloa rehukasvien siemeniä kotieläintuotannon tehostamiseksi
  • 48 nuorelle annettu 80 mehiläispesää
  • 180 naista saanut koulutusta puita säästävän lieden rakentamiseen
  • 139 naista saanut pienyrittäjäkoulutusta, heistä 74 sai 90–125 euron starttirahan yritystoiminnan aloittamiseen