Etiopiassa tarvitaan apua pitkään: seuraava sadonkorjuuaika vasta lokakuussa

Kuivuustilanne Etiopiassa on vakava ja vaikuttaa erityisen laajalla alueella. Kuva Sari Lehtelä

Kuivuustilanne Etiopiassa on vakava ja vaikuttaa erityisen laajalla alueella. Esimerkiksi Kobon alueella Pohjois-Etiopiassa jopa 96 prosenttia sadosta on menetetty, kertoo ohjelmakoordinaattori Alemayehu Lemma Mekane Yesus -kirkon Dessien hiippakunnasta Pohjois-Etiopiasta.

Erilaiset vesi- ja kasteluhankkeet ovat osa hiippakunnan kehitystyötä normaalistikin karulla alueella. Nyt sinne aletaan ohjata myös katastrofiapua. Suomen Lähetysseura on myöntänyt ACT-allianssin koordinoimaan kirkkojen hätäapuhankkeeseen 50 000 euroa.

– Pahiten kärsivät naiset ja lapset. Kulttuurissa on tapana, että miehet syövät ensin ja sitten vasta naiset ja lapset, Alemayehu Lemma kuvailee.

– Apua tarvitaan ainakin seuraavaan sadonkorjuuseen saakka, joka on lokakuussa 2016. Olemme huolissamme, riittävätkö varat edes syksyyn asti. Emme tiedä vielä, miten pitkään kuivuus jatkuu ja kuinka pahaksi tilanne vielä kehittyy. Ihmiset todella tarvitsevat apua.

Kuivuuden seuraukset ovat laajoja

Perheiden ruokavarastot ovat huvenneet radikaalisti, ja etenkin ihmiset, joilla tällaista varastoa ei ole, ovat suurimmassa hätäavun tarpeessa. Ruoan hinta on myös noussut, eikä ihmisillä ole varaa ostaa ruokaa. Kuivuusalueilla ihmisten ruokavalio on kaventunut huomattavasti; esimerkiksi öljyä, vihanneksia ja sokeria ei pystytä enää hankkimaan, vaikka aiemmin niitä on käytetty päivittäin.

Maaseutukaupungit ovat riippuvaisia maataloudesta. Kuivuudesta eivät kärsi ainoastaan maanviljelijät, vaan esimerkiksi kuljetusalalla ei ole työtä maataloustuotteiden vähetessä.

– Olen myös kuullut, että on opiskelijoita, jotka joutuvat jättämään opintonsa, koska vanhemmilla ei ole kuivuuden aiheuttaman köyhyyden takia enää varaa pitää heitä koulussa.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä

Etiopia kärsii pahimmasta kuivuudesta vuosikausiin. Suomen Lähetysseura on myöntänyt 50 000 euroa katastrofiapua Etiopian Mekane Yesus -kirkolle. Kirkon hätäapu kohdistuu ensisijaisesti haavoittuviin väestöryhmiin kuten aliravitsemuksesta kärsiviin lapsiin sekä imettäviin äiteihin ja raskaana oleviin naisiin.

Ruoka-avun lisäksi kirkko tukee kuivuudesta kärsineen maataloustuotannon elpymistä. Kotitaloudet saavat siemenviljaa ja eläinrehua, puhtaan veden saantia edistetään ja väestölle annetaan hygieiakoulutusta. Mekane Yesus -kirkon avun piirissä on noin 50 000 ihmistä.

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea verkossa tai

• pankissa IBAN: FI60 8179 9710 0312 86, BIC: DABAFIHH, viestikenttään AUTA
  • soittamalla puhelinnumeroon 0600 11320 (puhelun hinta 20,28 e + pvm.) tai
  • lähettämällä tekstiviesti AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155.

Etiopia kärsii kuivuudesta: Lähetysseura antaa 50 000 euroa katastrofiapua