Etiopia kärsii kuivuudesta: Lähetysseura antaa 50 000 euroa katastrofiapua

Etiopia kärsii pahimmasta kuivuudesta vuosikausiin. Suomen Lähetysseura on myöntänyt 50 000 euroa katastrofiapua Etiopian Mekane Yesus -kirkolle. Kirkon hätäapu kohdistuu ensisijaisesti haavoittuviin väestöryhmiin kuten aliravitsemuksesta kärsiviin lapsiin sekä imettäviin äiteihin ja raskaana oleviin naisiin.

Etiopian kuivuuskriisi on pahin katastrofi kolmeen vuosikymmeneen. Hallituksen mukaan yli 10 miljoonaa ihmistä on ruoka-avun tarpeessa. Kuivuuden syynä pidetään voimakasta El Niño -ilmiötä. Viime vuonna Etiopian kevät- ja kesäsateet eivät tulleet normaalisti. Ruokaturva maassa heikkeni nopeasti.

Kotieläimiä on kuollut laajasti ravinnonpuutteeseen, mikä vaikeuttaa perheiden tilannetta entisestään. Puhtaan veden puute heikentää hygieniatasoa ja edistää tartuntatautien etenemistä. Aliravitsemuksesta kärsivien ihmisten määrä saattaa seuraavien kuukausien aikana kohota jopa 15 miljoonaan.

Luterilaisen maailmanliiton, Mekane Yesus -kirkon sekä Etiopian ortodoksikirkon yhdessä toteuttamaa laajaa hanketta koordinoi kirkkojen kansainvälinen humanitaarisen avun ja kehitysyhteistyön verkosto ACT-allianssi.

Ruoka-avun lisäksi kirkot tukevat kuivuudesta kärsineen maataloustuotannon elpymistä. Ne toimittavat kotitalouksille siemenviljoja sekä eläinrehua. Amharan, Afarin ja Oromian lääneissä toteutettava kuuden kuukauden mittainen hanke parantaa puhtaan veden saantia maaseudulla sekä antaa väestölle hygieniakoulutusta. Mekane Yesus -kirkon avun piirissä on noin 50 000 ihmistä.

Suomen Lähetysseura on työskennellyt Etiopiassa vuodesta 1968, ja sillä on maassa omia työntekijöitä.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea verkossa tai

• pankissa IBAN: FI60 8179 9710 0312 86, BIC: DABAFIHH, viestikenttään AUTA
  • soittamalla puhelinnumeroon 0600 11320 (puhelun hinta 20,28 e + pvm.) tai
  • lähettämällä tekstiviesti AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155.

YK:n pääsihteeri: Etiopia kärsii pahimmasta kuivuudesta vuosikymmeniin (Yle 31.1.2016)