Ensimmäiset Nyakaton koulutuskeskuksesta valmistuneet papit vihittiin Tansaniassa – kerralla 14 uutta pappia

Ensimmäiset Nyakaton koulutuskeskuksesta valmistuneet papit vihittiin Nyegezin seurakunnan keskeneräisen kirkon portailla. Pappisvihkimyksen suoritti Victoriajärven itäisen hiippakunnan piispa Andrew Gulle avustajinaan lääninrovasti Emmanuel Mwaikuyu ja pastori Riitta Heino.
Kasvava kirkko tarvitsee koulutettua työvoimaa. Pappisvihkimys Nyakaton koulutuskeskuksessa Mwanzassa.

Victoriajärven itäisessä hiippakunnassa Tansaniassa vietettiin 14.2. historiallista pappisvihkimystä. Paitsi että vihittävien määrä oli ennätyksellinen, 14 uutta pappia, kyseessä olivat myös ensimmäiset Mwanzan kaupungissa sijaitsevassa Nyakaton koulutuskeskuksessa papiksi asti opiskelleet teologit. Viisi vuotta sitten perustetun koulutuskeskuksen ansiosta hiippakunnan pahin työntekijäpula on helpottamassa ja koulutuksen vaikutukset ovat alkaneet näkyä.

Tansaniassa tie papiksi voi olla pitkä ja mutkikas, useimmat nyt vihityistä ovat olleet jo pitkään kirkon työssä evankelistoina ja diakoneina. Kolme nyt vihityistä papeista oli koulutuskeskuksen ensimmäisen evankelistakurssin osanottajia viisi vuotta sitten.

Mutta tarve papeille on yhä suuri. Hiippakunnassa on 45 seurakuntaa ja noin 40 pappia. Uusia seurakuntia syntyy jatkuvasti, tämänkin vuoden alussa jo neljä. Kirkoissa – ja joskus kirkon puuttuessa puidenkin alla – kastetaan uusia kristittyjä. Heidän kasteopetuksensa ja hengelliseen elämään ohjaamisensa vaatii koulutettuja työntekijöitä.

Victoriajärven ympäristö on kirkon lähetysaluetta

Victoriajärven ympäristön väestöstä valtaosa on sukuma-heimoa. Heistä lähes 90 prosenttia harjoittaa perinteistä uskoa, jota leimaa vahvasti noituuden harjoittaminen. Piispa Andrew Gulle totesikin, että uusilla papeilla on paljon työtä edessään.

– Heittäkää verkot syviin vesiin silloinkin kun näyttää, että työnne on ollut turhaa ja olette väsyneet. Silloin kun ketään ei tule luoksenne tai kirkkoonne, tietäkää että Herrallamme on ihmisiä, jota tarvitsevat teitä. Menkää sinne, minne teidät lähetetään, vaikka maasto olisi outo ja vieras teille. Meillä on täällä paljon satoa korjattavana ja siksi olemme Pietarin tavoin pyytäneet avuksemme lähetystyöntekijöitä ja lähetysjärjestöjä, että veneemme ei hukkuisi paljosta kalansaaliista, piispa Gulle evästi vihittäviä.

Pappisvihkimyksen sai myös Michael Yindi, joka on albiino. Yindin tavoin useimmat uusista papeista ovat toimineet jo pitkään kirkossa evankelistoina ja diakoneina. Yindin pappisvihkimys on merkittävä, sillä nyt albiinoväestöllä on oma luterilainen pappi. Tansaniassa albiinojen surmat jatkuvat edelleen, vaikka asia on saanut jo maailmanlaajuista huomiota. Yindi sai Iringan yliopistolta erityiskiitoksen omasta lopputyöstään, joka käsitteli albiinojen tilannetta hiippakunnan alueella.

Pappisvihkimystä edelsi kolmipäiväinen seminaari, johon myös vihittävien vaimot osallistuivat. Tansaniassa pappisvihkimykseen kuuluu se, että myös puolisot kutsutaan alttarille ja heidät siunataan puolison tehtävään.

Hiippakunta panostaa työntekijäkoulutukseen

Suomen Lähetysseuran rooli Nyakaton koulutuskeskuksen kehittämisessä on ollut suuri. Opetussuunnitelmia ovat olleet kehittämässä entiset Tansanian-lähetystyöntekijät Marketta ja Antti Vanhanen. Koulutuskeskuksen rehtorina toimi tämän vuoden alkuun asti Pekka Härkönen, päätoimisina opettajina ovat Riitta ja Olavi Heino ja osa-aikaisina opettajina ovat toimineet Hanna Oja-Nisula ja Katri Härkönen sekä viime syksystä alkaen myös Mikko Pyhtilä.

Lähetysseura myös maksaa joidenkin opiskelijoiden opintoja, kolme nyt vihityistä papeista oli Lähetysseuran stipendiaatteja. Lähetysseura on myös tukenut koulutuskeskuksen rakentamista sekä muun muassa tietokoneluokan perustamista.

Toiset ovat jo siirtyneet veneisiin heittääkseen verkot syviin vesiin, mutta ihmisten kalastajia tarvitaan lisää. Seuraava juhlapäivä Nyakatossa on toukokuussa, kun kolmisenkymmentä evankelistaa ja viisi naistyöntekijää päättää opintonsa ja yksitoista teologian opiskelijaa lähtee puolen vuoden seurakuntaharjoittelujaksolle.

Teksti Riitta Heino, kuvat Mikko Pyhtilä

Benastus Masatu ja Daniel Kaijunga opiskelivat Lähetysseuran stipendiaatteina.