Ensi kesänä pidetään kahdet Lähetysjuhlat!

Suomen Lähetysseuran kesäjuhlat, Lähetysjuhlat, pidetään ensi kesänä kahdella paikkakunnalla, Pieksämäellä 20.–21.5. ja seuraavana viikonloppuna 27.–28.5. Salossa.

Kesällä 2022 lähetysväki juhli Kirkkopäivillä ja Lähetysjuhlilla Oulussa parin koronavuoden jälkeen. Kun vuodeksi 2023 suunnitellut Kirkon juhlat siirtyivätkin vuodella eteenpäin, päätettiin Lähetysjuhlat järjestää ensi vuonna Pieksämäellä ja Salossa. Kuva Oulun juhlien päätösmessusta: Tero Takalo.

Kun alun perin ensi toukokuulle suunnitellut Kirkon juhlat Tampereella siirrettiin vuodella eteenpäin, Lähetysseura päätti järjestää ensi kesänä sen sijaan omat Lähetysjuhlansa. Kirkon juhlat siirrettiin, koska Tampereella pelataan juuri tuohon aikaan jääkiekon MM-kisoja.

”Näin nopealla aikataululla ei ole mahdollista järjestää suuria juhlia, joten päätimme kokeilla uudenlaista konseptia. Järjestämme kahdet, pienemmät juhlat eri puolilla Suomea paikkakunnilla, jotka ovat helposti saavutettavissa ja joiden seurakunnilla on mahdollisuus järjestää juhlat yhdessä meidän kanssamme. Olen hyvin iloinen siitä, että Pieksämäen ja Salon seurakunnat lähtivät näin lyhyellä varoitusajalla ja todella joustavasti mukaan”, kertoo seurakuntayhteyksien ja varainhankinnan johtaja Karoliina Nivari Lähetysseurasta.

”Ihmiset odottavat juhlia ja sitä, että pääsevät yhteen, kun se ei koronan vuoksi ollut pitkään aikaan mahdollista. Olisi ollut iso asia jättää juhlat kokonaan pitämättä. Tällaiset kokoavat tapahtumat ovat kristillisille järjestöille tärkeitä. Lähetysjuhliakin toisaalta kantaa pitkä perinne, toisaalta ne muuttuvat ja elävät ajassa, joten niitä on edelleen mielekästä järjestää.”

Kahtena peräkkäisenä viikonloppuna eri paikkakunnilla pidettävät juhlat tulevat sisältämään samoja elementtejä, kuten samat ulkomaiset vieraat. Toki kummassakin on myös paikallista ohjelmaa ja väriä. Lähetysseuran uudet ulkomaantyöntekijät siunataan Salossa.

”Uskoisin, että kynnys lähteä juhlille on matalampi, kun eri puolilla oleville paikkakunnille matkat ovat lyhyempiä, ja juhlille voi vaikka vain tulla päiväseltään käymään”, Karoliina Nivari sanoo.

Seurakunnat tarttuivat innokkaasti tarjoukseen

Pieksämäen kirkkoherra Matti Pehkonen ja Salon kirkkoherra Timo Hukka toivottavat kaikki lämpimästi tervetulleiksi juhlille läheltä ja kaukaa.

”Pieksämäen seurakunta on hyvin lähetysmyönteinen ja meillä on aktiivinen seurakuntalaisten joukko tukemassa ja toteuttamassa lähetystyötä. Yhteistyö Lähetysseuran kanssa on tiivistä. Seurakunnan työntekijät ja päättäjät suhtautuivat yhteistyötarjoukseen innokkaasti, ja juhlat ovat ilouutinen varmasti myös seurakuntalaisille ja koko kaupungille”, Pehkonen kertoo.

Timo Hukka puolestaan kertoo, että uuden konseptin kokeilu on saanut Salossa hyvin positiivisen vastaanoton.

”Lähetysseura järjestönä herättää erittäin myönteisen tahtotilan juhlien paikallisten järjestelijöiden keskuudessa. Uskon Salon toimivan hyvin juhlien järjestämispaikkakuntana. Tänne on erinomaiset kulkuyhteydet, joten myös julkisilla liikennevälineillä kulkevien on helppo tulla ja mennä. Salon seurakunnalla on varsin laaja lähetyskannatus ja muukin kansainvälinen työ. Lähetysjuhlat tulevat varmasti edelleen kirkastamaan tätä seurakunnan keskeistä tehtävää. ”

Lähetysseuran vuosikokous elokuussa

Lähetysseuran normaalisti Lähetysjuhlien yhteydessä pidettävä vuosikokous järjestetään erikseen Helsingissä elokuussa. Kokoukseen osallistuville järjestetään sen yhteydessä myös muuta ohjelmaa. Lähetysjuhlillahan vuosikokouksen osanottajat eivät ole voineet osallistua samaan aikaan järjestettyyn juhlaohjelmaan.

Vuonna 2024 kokoonnutaan sitten Kirkon juhlilla Tampereella helluntaiviikonloppuna 17.–19.5. Kirkon juhlat -tapahtumassa yhdistyy kolme perinteikästä juhlaa, Kirkon musiikkijuhlat, Kirkkopäivät ja Lähetysjuhlat. Tapahtuman toteuttavat yhdessä Kirkkohallitus, Kirkkopalvelut, Suomen Lähetysseura, Suomen Kanttori-urkuriliitto, Suomen Kirkkomusiikkiliitto ja Tampereen seurakunnat.