Elokuva kokoaa tuhansia ihmisiä tähtitaivaan alle Tansaniassa

Sinema Leo -elokuvailta alkamassa Tansaniassa.
Elokuvaillan valmistelua Murutiliman kylässä Ukerewen saarella Victoriajärvellä. Illan näytös kokosi yli tuhat katsojaa. Victoriajärven alueen asukkaista valtaosa on perinteisten uskontojen kannattajia. Kuva Mikko Pyhtilä

Sunnuntaina 29.10. jumalanpalveluksissa kerätään kolehti Suomen Lähetysseuralle käytettäväksi yhteistyökirkkojen ulospäin suuntautuvaan työhön. Tavoitteena on kirkkojen kasvu ja uusien seurakuntien syntyminen.

Tansaniassa Victoriajärven hiippakunnissa kiertävät kaksi Sinema Leo (”Elokuva tänään”) elokuva-autoa ovat osoittautuneet erittäin tehokkaaksi työmuodoksi. Nämä kaksi autoa tiimeineen tavoittavat vuosittain noin sata tuhatta ihmistä.

Sinema Leon kautta myös nykyisin Ukerewen saarella evankelistana työskentelevä Sospeter Makene (24) löysi tiensä luterilaiseen kirkkoon.

– Oli vuosi 2011. Juttelin ystävieni kanssa kylän keskustassa, kun ohitsemme ajoi auto, jonka kylkiin oli teipattu teksti Sinema Leo, Karibuni! (Elokuva tänään, tervetuloa!). Minua kiinnosti, mistä oli kyse, ja menin kysymään, mitä teksteillä haluttiin kertoa. Elokuva-autossa olevat työntekijät kertoivat toiminnasta ja kutsuivat illan elokuvanäytökseen.

– Illan elokuva oli kristillinen filmi nimeltään Matkalainen, joka kosketti minua kovasti silloisessa elämänvaiheessani. Elokuvan jälkeen seurakunnan työntekijät kuuluttivat, että jos jollain on tarve, että hänen puolestaan rukoiltaisiin, voi tulla filmin jälkeen valkokankaan lähistölle. En rohjennut silloin mennä, mutta omalla paikallani osallistuin mielessäni rukoukseen. Illan päätteeksi Sinema Leo -tiimiläinen Sebastian Alloys kuulutti, että tarvittaisiin väkeä auttamaan elokuvalaitteiston kokoamisessa. Menin auttamaan, ja samalla juteltiin niitä näitä. Osallistuin elokuviin seuraavanakin iltana.

– Seuraavana sunnuntaina tuttavani, luterilainen kristitty, kutsui minut mukaansa kirkkoon. Sinema Leon Sebastian oli juuri pari päivää aiemmin opettanut kirkolla lähetystyöstä silloiselle pienelle seurakunnalle: ”Jokainen teistä voi kutsua mukaan vaikka vain yhdenkin uuden ihmisen.” No, tuo tuttavani kutsui minut. Ja tässä minä nyt sitten olen, Makene kertoo hymyillen.

Sospeter Makene alkoi osallistua aktiivisesti seurakunnan toimintaan. Pian hänestä tuli seurakunnan nuorisotyön puheenjohtaja, ja hänet valittiin myös seurakunnan vanhemmistoon. Sitten hänet lähetettiin opiskelemaan evankelistaksi raamattuopistoon Mwanzaan.

– Nyt minut on kutsuttu mukaan komiteaan, joka alkaa kääntää Raamattua saarilla puhuttavalle kikerewen kielelle. Se on minun kotikieleni.

Teksti ja kuvat Mikko Pyhtilä

Sospeter Makene
Sospeter Makene löysi tiensä luterilaiseen seurakuntaan kiertävän Sinema Leo -elokuva-auton ja sen mukana liikkuvien kirkon työntekijöiden toiminnan kautta. Vuonna 2016 Sinema Leo -toiminta tavoitti noin 100 000 ihmistä kahdessa Victoriajärven hiippakunnassa. Kuva Mikko Pyhtilä