Eija Alajarva humanitaarisen avun asiantuntijaksi Lähetysseuraan

FM Eija Alajarva on nimitetty Lähetysseuran uudeksi humanitaarisen avun asiantuntijaksi. Hän aloittaa tehtävässään 18.3.

Eija Alajarva

Alajarva tulee Lähetysseuraan Kirkon Ulkomaanavusta (KUA), jossa hän on toiminut vuodesta 2013 humanitaarisen avun päällikkönä. Sitä ennen hän on toiminut KUA:ssa kehitysyhteistyöpäällikkönä, esimiestehtävissä Aasia/Eurooppa/Latinalainen Amerikka ja Karibia -yksikössä sekä monissa asiantuntijatehtävissä.

”Olen työskennellyt pitkään humanitaarisen avun sektorilla. Humanitaarinen apu tulee linkittää tiiviisti paikallisten yhteistyötoimijoiden kanssa tehtävään kehitysyhteistyöhön. Osana yhteistyötä vahvistetaan varautumista katastrofeihin ja osaamista hätäavun antamisessa. Humanitaarisessa työssä täytyy aina huomioida heikoimmassa asemassa olevat ihmiset ja yhteisöt. Suomalaiset tarvitsevat luotettavia ja ammattimaisia toimijoita tuen kanavoimiseen. Suomen Lähetysseura on yksi niistä. Odotan innolla työskentelyä Lähetysseurassa”, Alajarva kertoo.

Alajarvalla on ulkomaantyön kokemusta Venäjältä. Lisäksi hän on työskennellyt lyhytaikaisesti useissa humanitaarisen avun operaatioissa mm. Filippiineillä, Nepalissa ja Mosambikissa. Alajarva on myös suorittanut Executive MBA -tutkinnon Hanken Svenska handelshögskolanissa.

Humanitaarisen avun asiantuntija suunnittelee, toteuttaa ja seuraa Lähetysseuran katastrofityötä, johon sisältyy niin ennaltaehkäisevä työ, hätäapu kuin jälleenrakennus. Lähetysseura myös tarjoaa yhteistyökumppaneilleen koulutusta katastrofeihin varautumisesta ja niiden ennaltaehkäisystä.