Boliviassa kirkon tärkeimmän tehtävän saavat seurakuntien vapaaehtoiset ja maallikkopapit

Bolivian kirkon johtaja Freddy Choque kertoo, että jokainen seurakunta suunnittelee oman kampanjan, jonka avulla jaetaan ilosanomaa.

Mistä kolmesta asiasta olet kiitollinen kirkossasi?
Kirkkomme on yhteisö, jossa kokoonnumme yhteen kuin siskot ja veljet. Jaamme niin ilot kuin surutkin, mistä olen hyvin kiitollinen. Olen itsekin päässyt nuoresta saakka jakamaan kaikki elämäni vaiheet kirkon kanssa.
Olemme myös monikulttuurinen kirkko, jossa puhutaan useita kieliä. Meillä on esimerkiksi paljon aymara -alkuperäiskansan jäseniä. On täysin normaalia, että jumalanpalvelukset pidetään sekä espanjaksi että aymaraksi, ja kieltä vaihdellaan luonnollisesti eri osien kesken. Olen itsekin oppinut aymaran kielen jumalanpalveluksissa. Isovanhempani, jotka ovat kasvaneet maalla puhuen aymaraa, oppivat aymarankielisen Raamatun avulla lukemaan ja kirjoittamaan.
Kolmanneksi olemme kirkko, joka palvelee. Teemme työtä ihmisten keskuudessa ja autamme sosiaalisissa ongelmissa Lähetysseuran tuen avulla.

Nimeä kolme haastetta, jotka kirkollasi on juuri nyt?
Yksi suurimmista haasteistamme on pitkäjänteisen koulutuksen takaaminen teologian opiskelijoille ja papin urasta haaveileville. Tarvitsemme koulutusta, jotta voimme tehdä laadukasta työtä seurakunnissa, ja jotta kirkkomme voisi laajentua alueille, minne on esimerkiksi vaikeat kulkuyhteydet.
Haluaisimme päästä maakuntiin, joissa luterilainen kirkko ei vielä toimi ja joissa on paljon tarvetta myös diakoniatyölle.
Toinen haaste, tai oikeastaan tavoite, on monipuolistaa kirkkomme toimintaa kaupungeissa, koska muuttovirta kaupunkeihin on valtava. Vaikka 90 prosenttia nykyseurakunnistamme sijaitsee maalla, haluamme olla läsnä jäsenillemme myös kaupungeissa.
Yleisesti tähtäämmekin siihen, että työmme olisi yhtenäisempää ja kokonaisvaltaisempaa. Ettemme unohtaisi tasa-arvokysymyksiä, naisten asemaa ja perheiden tärkeyttä. Haluamme olla kaikille läsnä ja tukena.

Miten teette lähetystyötä?
Kirkon evankeliointi tapahtuu monien maallikkopappien ja seurakuntien vapaaehtoisten innokkaan työn avulla. Jokainen seurakunta suunnittelee oman kampanjan, jonka avulla jaetaan ilosanomaa. Sitä kautta myös pyritään vastaamaan alueiden asukkaiden tarpeisiin diakoniatyön avulla.

Millainen haluaisit kirkkosi olevan viiden vuoden päästä?
Toivoisimme, että kirkkomme olisi profeetallinen. Tarkoitan tällä sitä, että osaisimme puhua totuudesta yhteiskunnassa ja näyttää valtiolle esimerkkiä, kuinka toimia sen jäseniä kohtaan. Haluamme myös tuoda esille kohtia, joita voisi työstää yhteiskunnassamme. Haluamme olla kirkko, joka tekee pitkäjänteistä ja järjestelmällistä työtä.

Millainen on suhteenne Lähetysseuraan ja Suomeen?
Teemme töitä yhdessä, rinta rinnan, aina eteenpäin kulkien. Kirkkomme on monikulttuurinen, täynnä erilaisia seurakuntia erilaisine tapoineen. Kulttuurimme ovat kovin erilaisia, mutta meitä yhdistää Jumalan sana. Vaikka työ vaatii kärsivällisyyttä, älkää väsykö. Teemme erinomaista työtä yhdessä!

Bolivian luterilainen kirkko

• Kirkkoon kuuluu noin 17 000 jäsentä. Seurakuntia on 107.
  • Kirkossa työskentelee 51 pappia. Tämän lisäksi jokaisella seurakunnalla on myös oma maallikkopappinsa.
  • Bolivian luterilainen kirkko perustettiin vuonna 1938 La Pazin maakunnassa. Boliviasta löytyy myös muita pienempiä luterilaisia kirkkoja.
  • Lähetysseura aloitti työnsä Boliviassa vuonna 2004, ja ensimmäinen Lähetysseuran työntekijä tuli alueelle vuonna 2019.

Teksti ja kuvat: Anna Lundén

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan erilaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme maailmalla ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat. Samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä, jota tehdään syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa maailman köyhimmissä maissa.

Tilaa Lähetyssanomat