Anni Takko: Suomessa voin peitellä lapseni turvallisin mielin nukkumaan – Miksi kaikilla maailman äideillä ei ole samaa mahdollisuutta?

Kesäilta vie lasten oikeuksien ja lastensuojelun asiantuntijan Anni Takon ajatukset maailman äiteihin. Miksi he joutuvat pelkäämään lastensa turvallisuuden puolesta?

Anni Takko: ”Mielessäni oli kolumbialainen äiti, joka kertoi rukoilevansa yhtä asiaa: että hänen lapsensa pysyisivät turvassa.”

Olimme järjestäneet lapseni pehmolelut sänkyyn oikeaan järjestykseen ja sanoneet hyvän yön toivotukset iltarukouksineen. Pysähdyin vielä hetkeksi sängyn laidalle. Kissakin kiipesi kehräämään lapsen viereen.

Sälekaihtimien raoista tulvi huoneeseen huumaavaa keskikesän yöttömän yön valoa. Mieleni valtasi rauha ja kiitollisuus, mutta samalla hiipi ahdistus.

Mietin nimittäin kaikkia maailman äitejä, jotka eivät voi tyynin mielin peitellä iltaisin lapsiaan nukkumaan. Mietin lapsia, jotka käyvät nukkumaan pelko kurkkua kuristaen. Heitä, joille verhojen raosta tuleva valo olisi yhdentekevä, koska elämässä ja mielessä on kuitenkin mustaa.

Pakeneminen oli ainoa vaihtoehto

Mielessäni oli esimerkiksi kolumbialainen äiti, joka kertoi joka päivä rukoilevansa Jumalalta yhtä asiaa: sitä, että hänen lapsensa pysyisivät turvassa. Perhe asuu slummimaisella alueella vuoren rinteellä Bogotán laidalla, jonne he joutuivat muuttamaan oman kotikylänsä väkivaltaisuuksia pakoon.

Rikollisjengeille maksettavat suojelurahat olivat mahdottomia maksaa ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi pakeneminen. Perheen vanhin poika tapettiin, kun äiti ei suostunut antamaan tätä sotilaaksi.

Vaan eivätpä olosuhteet Bogotán laidallakaan ole turvalliset. Pimeällä liikkuminen on todella vaarallista. Lapsia siepataan, värvätään sotilaiksi, katoaa ja jopa tapetaan. Lapset pidetäänkin visusti peltikattoisten talojen sisällä, vain kouluun voi valoisaan aikaan kävellä.

Äidin pelko on hyvin todellinen. Ongelmaa pahentaa tietysti myös se, että maansisäisten pakolaisperheiden vanhempien on otettava vastaan lähes mitä työtä tahansa, mikä tarkoittaa usein pitkiä työpäiviä rikkaimmassa kaupunginosissa.

Lapset joutuvat olemaan paljon yksin. Onneksi naapureiden kesken on sovittu erilaisia vahtivuoroja, äiti kertoo.

Väkivalta syvälle juurtunut

Syyt Kolumbian väkivaltaisuuksiin eivät ole mustavalkoisesti lueteltavissa. Kolumbiassa väkivalta on syvälle yhteiskunnan rakenteisiin juurtunutta, ja maassa on paljon konflikteja sisällissodan päättäneestä rauhansopimuksesta huolimatta.

Ongelmallista on Kolumbian hallituksen irtisanoutuminen rauhanprosessista. Rauhansopimus voi olla verrattain helppo allekirjoittaa, mutta sen täytäntöönpaneminen on vaikea asia.

Kolumbiassa ratkaistavana on muun muassa useita vaikeita maanomistus- ja demokratiakysymyksiä, väkivallan loppuminen hallituksen ja FARC:in välillä sekä koko yhteiskuntaa leimaava rakenteellinen väkivalta, huumekauppa ja niin edelleen.

Epävakaat olot tekevät sen, että poliitikot kääntyvät herkästi asevoimien puoleen konfliktien ratkaisijana.

Oman osansa maan väkivaltaisuuksista kantaa myös meidän länsimaiden kulutus: jos Kolumbian kartalle piirtää pahimmat konfliktialueet ja kansainvälisen teollisuuden, osuvat ne samoihin kohtiin. Tämä on asia, jolta itse kuluttajana mieluiten ummistaisin silmäni ja korvani.

Turvallisuus on jokaisen lapsen oikeus

YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan jokaisella lapsella on oikeus turvallisuuteen. Turvallisuus on Suomessa nostettu kansainvälisen lasten oikeuksien päivän tämän vuoden viestinnälliseksi teemaksi.

Maailmanlaajuisesti lasten turvallisuudentunnetta ovat murentaneet koronapandemia seurauksineen, ilmastokriisi ja Euroopassa myllertävä sota. Myös lasten ja nuorten välinen väkivalta, kiusaaminen ja esimerkiksi tyttöjen kokema seksuaalinen ahdistelu ovat valitettavasti läsnä monen lapsen ja nuoren elämässä.

Turvallinen elämä on jokaisen lapsen oikeus. Meidän aikuisten tehtävä on luoda ja tuoda turvaa. Yksi konkreettinen, jokaisen ulottuvilla oleva asia turvallisuuden lisäämiseksi, on lasten ja nuorten kuunteleminen, heidän osallisuuden kokemuksen vahvistaminen.

On tärkeää kuulla lasten ja nuorten näkemyksiä ja kokemuksia turvallisuudesta. Pysähtyä kuuntelemaan ja auttamaan.

Ja rukoilla maailmanrauhaa. Jotta mahdollisimman moni äiti voisi nukuttaa lapsensa pelkäämättä, rauhassa ja lapset voisivat elää turvassa. Jumala, älä hylkää meitä, vaan anna meille sinun rauhasi.

Anni Takko
Kirjoittaja työskentelee lasten oikeuksien ja lastensuojelun asiantuntijana Lähetysseurassa