Maattomat-näyttely esillä Kolumbian suurlähetystössä

Maattomat-näyttelyn tekijät Lea Pakkanen ja Meeri Koutaniemi ja suurlähettiläs Fulvia Elvira Benavides Cotes puhuivat näyttelyn avajaisissa tiistaina 30.5. Kuva: Minna Havunen/Suomen Lähetysseura.

Suomen Lähetysseuran  ja Meeri Koutaniemen valokuvanäyttely Maattomat on parhaillaan esillä Kolumbian suurlähetystössä Helsingissä. Näyttelyssä on esillä kuvia Kolumbian maansisäisistä pakolaisista, joita Koutaniemi ja Lähetysseuran asiantuntija Lea Pakkanen haastattelivat ja kuvasivat Kolumbian Chocossa. Kolumbian konflikti on jättänyt jälkeensä yli 6 miljoonaa maansisäistä pakolaista. Rauhansopimus Farc-sissiryhmän ja hallituksen välillä solmittiin joulukuussa.

– Kolumbiassa on nyt toiveikkaampi tilanne kuin kuvausmatkamme aikana. Haluan antaa tunnustusta Kolumbian hallitukselle rauhanprosessin läpiviemisestä. Työ ei kuitenkaan ole vielä ohi, vaan nyt alkaa jopa vaikeampi vaihe: hyvinvoinnin, vakauden ja sovinnon rakentaminen sekä uusien roolien löytäminen entisille taistelijoille, Pakkanen sanoi näyttelyn avajaisissa.

Koutaniemi kertoi, että häneen suurimman vaikutuksen oli tehnyt maattomien ihmisten asenne.

– Heillä oli kaikki syyt luovuttaa, mutta he eivät antaneet periksi. Huumori, ilo ja lähimmäisenrakkaus olivat vahvasti läsnä heidän elämässään, Koutaniemi kertoi.

Kolumbian Suomen suurlähettiläs Fulvia Elvira Benavides Cotes siteerasi puheessaan Kolumbian presidenttiä Juan Manuel Santosia, jonka hän kertoi myös olevan tietoinen Maattomat-näyttelystä. Hän totesi, että nyt on kulunut kuusi kuukautta rauhansopimuksen allekirjoittamisesta, kuusi kuukautta ilman pelkoa. Hän kertoi vasta perustetusta kadonneiden ihmisten etsintäyksiköstä ja hallituksen toimenpiteistä antaa maata maattomille.

– Rauha on velvollisuutemme, jotta voimme rakentaa kaunista maatamme, hän sanoi.

Näyttely on lähetystössä 9.6. saakka. Maattomat-näyttely oli ensimmäistä kertaa esillä Kampin kappelissa Helsingissä syyskuussa 2016. Se on myös kiertänyt seurakunnissa eri puolilla Suomea.

Lähetysseura tukee Kolumbiassa rauhanrakennusta muun muassa psykosiaalisen tuen, rauhankasvatuksen sekä alkuperäiskansojen ja afrokolumbialaisten maanomistusoikeuksiin liittyvän vaikuttamistyön ja koulutuksen kautta.