Syyrialaisten naisten viesti EU:lle: Tukea syyrialaiselle kansalaisyhteiskunnalle ja naisten kouluttamiselle tarvitaan

Brysselin tilaisuuteen osallistui syyrialaisia naisia. Kuvassa on myös Suomen suurlähettiläs Hanna Lehtinen. Kuva: Katja-Maaret Niemi.

Samaan aikaan, kun maailman huomio on Turkin hyökkäyksessä Syyrian kurdialueelle, ponnistelut Syyrian rauhan puolesta jatkuvat. Perjantaina 11. lokakuuta Syyriasta keskusteltiin EU-tasolla Brysselissä, jossa Suomen Lähetysseuran Syria Initiative -rauhanhankkeessa mukana olevat syyrialaiset naiset kertoivat näkemyksiään rauhanprosessista. Naiset olivat erilaisista poliittisista ja maantieteellisistä taustoista. Tilaisuudessa oli paikalla EU-jäsenmaiden suurlähettiläitä sekä EU:n ulkoasiainhallinnon diplomaatteja, ja sen järjesti Suomen pysyvä EU-edustusto. Tilaisuus ajoittui EU:n ulkoministerien kokouksen alle.

– Tapaamisessa nousi vahvasti esiin, että syyrialainen kansalaisyhteiskunta ja etenkin naiset ovat valmiita tekemään yhteistyötä yli konfliktirajojen. He ovat avainasemassa silloin, kun kansainvälinen yhteisö ei pääse yhteisymmärrykseen tarvittavista toimista rauhan saavuttamiseksi tai kun se toimillaan pahentaa syyrialaisten kärsimyksiä. He pystyvät tarjoamaan toimivia ratkaisuja ja tarvitsevat siihen tukea EU-mailta, kertoo Syyrian rauhanhankkeen projektipäällikkö Katja-Maaret Niemi Lähetysseurasta.

Tapaamisessa syyrialaiset naiset painottivat kansalaisyhteiskunnan tukemisen ja sen kanssa suoraan toimimisen tärkeyttä kaikkialla Syyriassa. He varoittivat, että esimerkiksi ilman tukea koulutukselle Syyriassa ei ole lähitulevaisuudessa heidän kaltaisiaan koulutettuja naisia tekemässä poliittista työtä.

– Naiset toivoivat myös rauhanvälityskoulutusta, jonka avulla he voivat välittää dialogeja niin paikallisyhteisöissä kuin korkean tason poliittisissa keskusteluissa. Naisten mukaan avun ohjaaminen suoraan naisille vähentää avun väärinkäyttöä, sanoo hankkeen asiantuntija Riina Isotalo.

Suomen Lähetysseuran ja Common Space Initiative -järjestön Syria Initiative -rauhanhanke on Suomen ulkoministeriön rahoittama projekti, joka tukee rauhantoimijoita Syyriassa. Hanke vahvistaa naisten osallistumista rauhanprosesseihin ja tukee eri ryhmistä ja taustoista tulevien syyrialaisten välistä vuoropuhelua.