Miten onnistuvat etäopinnot ilman verkkoyhteyttä?

Koululaisia istuu koulukirjojen kanssa koulun lattialla.
Lähes puolet maailman lapsista kärsii edelleen koulujen sulkemisista. Kuvassa on oppilaita Rukumin piirikunnassa sijaitsevassa Baharan koulussa ennen koronapandemiaa. Kuva: UMN.

Kehittyvissä maissa etäopinnot eivät ole aina ole helppoja toteuttaa, jos sähkö, verkkoyhteydet tai tarvittava tietotekniikka puuttuvat. Lähetysseuran työssä onkin pandemian aikana kehitetty kulloiseenkin tilanteeseen sopivia etäopetusratkaisuja yhdessä paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

”Joillakin alueilla radio on ollut toimivin tapa tavoittaa koululaiset. Esimerkiksi Nepalissa Rukumin piirikunnassa tuimme lasten koulunkäyntiä tekemällä radio-oppitunteja paikallisella kielellä. Radion kautta pystyi opiskelemaan esimerkiksi matematiikkaa”, kertoo Lähetysseuran hankehallinnon asiantuntija Terhi Teiskonlahti.

“Alueilla missä ei ollut radiokuuluvuutta, jaoimme muistitikuilla olevia soittimia, joilla ohjelmia voi kuunnella. Oppilaat kuuntelivat ohjelmia kylissä pienryhmissä, ja vanhemmat ja opettajat auttoivat lapsia opinnoissa. Työn kautta saavutimme 13 koulun oppilaat. Oppilaille on myös tehty kirjallisia itseopiskelumateriaaleja”

Nepalissa koulut ovat olleet pandemian vuoksi osittain tai täysin suljettuna yhteensä noin 57 viikkoa. Lähetysseuran hankkeissa on hyödynnetty radiota myös koululaisten mielenterveyden tukemiseen yhteiskunnan sulun aikana.

“Tuotimme viisi radio-ohjelmaa, joilla pyrittiin vahvistamaan lasten psykososiaalista hyvinvointia ja koulutimme opettajia virtuaalisesti psykologisesta ensiavusta. Oppilaille tarjottiin puhelimitse psykososiaalista tukea sekä neuvontaa Zoomin ja Googlen Meet -palvelun kautta. Lisäksi 8126 lasta, vanhempaa ja opettajaa sai henkistä ensiapua, jolla ehkäistiin vakavia koronan aiheuttamia psykososiaalisia ongelmia”, Teiskonlahti kertoo.

Myös Kambodžassa tehtiin viime vuonna radioon etäkoulutusmateriaaleja paikallisilla vähemmistökielillä.

“Kambodzan Ratanakirin läänissä tuimme esikoululaisten sekä 1–3.-luokkalaisten koulunkäyntiä tekemällä radio-oppitunteja. Kaikkiaan 2711 lasta opiskeli radio-ohjelmien kautta esimerkiksi matematiikkaa sekä kirjoittamista ja lukemista”, kertoo hankehallinnon asiantuntija Pasi Pitkänen.

Kambodzassa koulut ovat olleet osittain tai täysin suljettuna pandemian aikana noin 33 viikkoa.

YK:n koulutusjärjestö Unesco on arvioinut, että edelleen vuosi koronapandemian jälkeen lähes puolet maailman lapsista kärsii koulujen osittaisesta tai täydestä sulkemisesta. Järjestön mukaan koronakriisin seurauksena yli 100 miljoonaa lasta ei saavuta riittävää lukutaitoa, mikä heikentää ennen pandemiaa saavutettuja tuloksia lasten lukutaidon edistymisessä.

*** Tuettu Suomen kehitysyhteistyövaroin. ***

Teksti: Minna Havunen

Lue tästä, miten korona muutti  Lähetysseuran kehitysyhteistyötä.