#160tarinaa: Asika Murmu tahtoo ansaita omaa rahaa

Asika Murmu haluaa enemmään sananvaltaa perheen yhteisiin päätöksiin.

Lähetysseuran kehitysyhteistyö auttaa vuosittain noin 40 000 naista ja tyttöä kohti parempaa elämää Nepalissa. Yksi tukea saavista on perheenäiti Asika Murmu (20).

”Haluaisin avata oman kaupan, jonka toisella puolella tekisin ompelutöitä ja toisella puolella myisin makeisia. Tuloni käyttäisin poikani koulutukseen”, suunnittelee Asika Murmu.

Hän asuu puuseppä-miehensä ja viisivuotiaan poikansa kanssa Morangissa Itä-Nepalissa. Asika joutui lopettamaan koulun kolmannen luokan jälkeen, kun hänen äitinsä sairastui ja tytön piti alkaa hoitaa kotityöt. Naimisiin Asika meni 15-vuotiaana.

Oma ompelukone kurssin päätteeksi

”Minulla ei ole omia tuloja. Teen kotitöitä ja hoidan lastamme”, Asika kertoo.

Viime syksynä hän pääsi opiskelemaan Lähetysseuran tuella ompelijaksi kuuden kuukauden kurssilla.

Koulutus järjestetään lauantaisin, joka on Nepalissa ainoa vapaapäivä. Koulutus kestää kolme tuntia, mutta usein naiset jäävät pidemmäksi aikaa ompelemaan. Koulutuksen päätyttyä Asika ja muut opiskelijat saavat lahjaksi käytetyn ompelukoneen.

Opiskelijat ovat kotiäitejä tai vuokraviljelijöitä, joiden tulot ovat olemattomat tai hyvin epävakaat. Tavoitteena on, että naiset voisivat työllistyä ja elättää itsensä sekä perheensä.

Nepal on yksi maailman köyhimmistä ja vähiten kehittyneistä maista. Koulutuksen järjestää Lähetysseuran tukema SUS-järjestö, ja se on osa kehitysyhteistyötä.

Teksti ja kuva Mimosa Hedberg

#160tarinaa

Suomen Lähetysseura viettää tänä vuonna 160-vuotisjuhlavuotta. Sen kunniaksi haluamme kertoa tarinoita toivosta.