YT-neuvottelut meneillään Lähetysseurassa

YT-neuvottelut jatkuvat Suomen Lähetysseurassa. Neuvottelujen ensimmäinen tapaaminen järjestettiin kesäkuun alussa ja toinen viime viikolla. Toisessa neuvottelussa sovittiin kahdesta jatkotapaamisesta. Tavoitteena on saada neuvottelut päätökseen 25.10. mennessä.

Neuvottelujen aiheena on pohtia vaihtoehtoja Lähetysseuran vuosikokouksen kesäkuussa hyväksymän toiminta- ja taloussuunnitelman (TTS) 2013 asettamien säästötavoitteiden saavuttamiseksi. Säästötavoitteet koskevat ensisijaisesti kotimaantoimintojen budjettikehystä, joka ensi vuodelle on noin 2 prosenttia alle kuluvan vuoden budjetin.

Kuluvan vuoden budjetti on 1,6 miljoonaa euroa alijäämäinen. Alijäämä rahoitetaan omaisuuden myynnistä syntyvällä myyntivoitolla. Tavoitteena on budjetin tasapainottaminen viimeistään vuonna 2014.

Taloussuunnittelussa Lähetysseuran ulkomaantyössä kirkollisen työn toiminta- ja henkilöstömäärärahat sekä lähetystyöntekijöiden määrä pyritään pitämään ennallaan.

Lähetysseurassa käytiin edelliset YT-neuvottelut viime vuoden kesän ja syksyn kuluessa. Tuolloin talouden tasapainottaminen edellytti 12 henkilötyövuoden vähennystä vuodelle 2012. Tavoitteeseen päästiin jättämällä tehtäviä täyttämättä, osa-aikaistamisilla ja luonnollisella poistumalla. Neljä työsuhdetta jouduttiin päättämään irtisanomismenettelyllä.