Yli 2500 ihmistä liittynyt Facebook-kampanjaan dalitien ihmisoikeuksien puolesta

Nepalin alakastisten asemaan parantamiseen tähtäävä Facebook-kampanja, Ääni äänettömille, sai ensimmäisenä päivänään liikkeelle 2500 ihmistä Facebookissa. Kampanja alkoi keskiviikkona, jolloin suomalaiset laulajat Maija Vilkkumaa, Anna Puu ja Yona, Erin ja Tommi Kalenius sekä poliitikot Pekka Haavisto ja Annika Saarikko lahjoittivat Facebook-profiilinsa nepalilaisten alakastisten, eli dalitien, käyttöön. Julkisuudenhenkilöiden ääni kantoi pitkälle – kampanjan verkkolinkkiä jaettiin Facebookissa ensimmäisenä päivänä yli 2500 kertaa.

Kampanjaan osallistuvien sosiaalisen median profiili on nepalilaisten dalitien käytössä keskiviikosta lauantaihin 21.9.–24.9., jolloin niistä voi lukea dalitien arjesta ja elämästä. Tempauksella on tarkoitus kiinnittää huomiota dalitien yhteiskunnalliseen asemaan ja rohkaista suomalaisia allekirjoittamaan vetoomus heidän ihmisoikeuksiensa turvaamisen puolesta. Vetoomus osoitetaan kehitysministeri Heidi Hautalalle. Kampanjan ensimmäisen päivän jälkeen vetoomuksen oli allekirjoittanut yli 2100 ihmistä.

Jokainen voi vaikuttaa verkossa

Ääni äänettömille on Suomen Lähetysseuran järjestämä tempaus, joka on osa vuotuista Tasaus-kampanjaa. Vuoden 2011 Tasaus-kohteena on Nepal ja maan miljoonien syrjittyjen ihmisoikeuksien parantaminen. Keräysvaroin autetaan daliteja parantamaan koulutustasoaan, pääsemään terveydenhuollon piiriin ja kehittämään elinkeinojaan.

Verkkovetoomuksen voi allekirjoittaa osoitteessa www.aaniaanettomille.fi. Samalta sivulta löytyvät myös ohjeet oman profiilin lahjoittamiseen.

”Usein kysytään, miksi pitäisi olla kiinnostunut Suomen ulkopuolisista asioista – esimerkiksi dalitien ihmisoikeuksista Nepalissa. Maailmalla liikkuessani olen nähnyt, miten tavallisia ihmisiä vahvistaa ajatus, että heidän tilanteensa tunnetaan ja ongelmansa tiedetään myös oman maan rajojen ulkopuolella. Se antaa voimia toimia oikeudenmukaisuuden puolesta. Siksi annan mielelläni tukeni kampanjalle, jossa kiinnitetään huomiota dalitien ihmisoikeuksiin Nepalissa. Ihmisen arvo kaikkialla maailmassa on sama”, Pekka Haavisto totesi kampanjan alussa.

Nepalin dalitit elävät yhteiskunnan pohjalla

Nepalissa syntyperä määrittää ihmisen kohtalon: hänen koulutusmahdollisuutensa, ammattinsa, puolisonsa ja muiden ihmisten suhtautumisen. Dalitit elävät koko elämänsä järjestelmällisen syrjinnän kohteena. Yhteiskuntaan kastijärjestelmän ajoista sitkeästi juurtunut ajatus eriarvoisuuden luonnollisuudesta jättää heidät usein ilman koulutusta, terveydenhuoltoa ja ihmisarvoa. Yhteisö karttaa heidän varjoaan, eivätkä he saa ääntään kuuluviin.

Suomen Lähetysseura on Suomen evankelisluterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii lähes 30 maassa. Vuonna 1859 perustettu järjestö on puolustanut ihmisoikeuksia jo yli 150 vuotta. Lähetysseura on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja Suomen vanhin kehitysyhteistyötä tekevä järjestö.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt Lähetysseuran Ääni äänettömille -kampanjasta:
Lähetysseuran verkkoviestinnän suunnittelija Merja Nevala: merja.nevala@mission.fi, 043 8242 154

Pekka Haavisto: hanska@fin.la
Annika Saarikko: annika.saarikko@eduskunta.fi