Yhteys luo pohjaa toivolle ja jälleenrakentamiselle

Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson
Kuva Sami Mannerheimo

Vain se kesti koetuksensa, ken ei jätä lähimmäistä pulaan. Leivo leipään puolet petäjäistä, huurteessa on naapurimme pelto. (J.L. Runeberg)

Suomalaisten arvomaailma on kehittynyt vuosisatojen aikana. Covid-19 -sairauden aiheuttama viime kuukausien kriisitilanne osoittaa, että maailmankäsityksemme on realistinen. Ymmärrämme ihmiselämään kuuluvan tilanteita, jotka voivat tuoda radikaalejakin muutoksia elämään. Tämä kuuluu ihmisenä olemiseen.

Olen näinä aikoina lukenut Suomen Lähetysseuran selviytymisstrategioista menneiden aikojen kriiseissä. Monet asiat ovat nyt toisin. Meillä ei ole samoja haasteita yhteydenpidossa ja valuuttasääntelyssä. Historian päätöksiä kuitenkin ohjasi reagointi muuttuneeseen tilanteeseen, mutta myös katsominen eteenpäin, kriisien jälkeiseen aikaan.

Tilanteessa, jossa miltei koko maailmassa on otettu käyttöön liikkumiseen liittyviä rajoituksia, Lähetysseura on tehnyt raskaita päätöksiä, pääosin osa-aikaisia lomautuksia, jotka koskevat sekä kotimaan- että ulkomaantoimintoja.

Toivomme tilanteen muuttuvan niin, että voisimme purkaa näitä päätöksiä mahdollisimman nopeasti. Joitakin lomautuksia on voitukin jo lopettaa työalueiden tilanteen sen salliessa. Historian oppien perusteella joudumme toteamaan, että emme vielä tiedä millaisia päätöksiä meillä on edessämme, mutta luotamme siihen, että meillä on tulevaisuus ja toivo vielä kriisin jälkeenkin.

Suomalaisiin arvoihin kuuluu myös vahvasti yhteyden ajatus. Runebergin runo Saarijärven Paavosta kaikui Suomen nälkävuosien aikana. Myös silloin suuri joukko suomalaisia muisti kaukana olevia lounaisafrikkalaisia, joiden kanssa haluttiin jakaa Jumalan hyviä lahjoja. Arvoihin on vahvasti vaikuttanut kristillinen ajatus rajoja ylittävästä lähimmäisenrakkaudesta.

Pandemian vaikutukset näkyvät myös meidän kumppaneillemme. Monet kumppaneista ovat keskeisiä toimijoita terveyskasvatuksessa ja sairaanhoidossa. Heillä on meitä pienemmät resurssit haasteiden kohtaamiseen. Samalla yhteistyökirkot elävät kolehtituloista, jotka jäävät saamatta, kun ihmiset eivät voi tulla kirkkoon. On ollut äärimmäisen liikuttavaa, että he ovat kysyneet meiltä, miten he voisivat kulkea meidän kanssamme ja tukea meitä kriisissä. Tämän jälkeen meillä on yhteiset jälleenrakentamisen ja toivon luomisen haasteet.

Rolf Steffansson, Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Julkaistu Lähetyssanomien 4/2020 pääkirjoituksena.

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa. Tästä pääset tilaussivulle.