Yhdessä nauraminen luo rauhaa – Rauhan talossa on rakennettu rauhaa yli sukupolvien jo lähes 10 vuotta

“Rauhan talossa tuntuu kuin olisi kotiin tullut”, sanoo kahdeksan lapsen yksinhuoltajaäiti Adriana, joka on saanut kevennettyä huoliaan talon tapahtumissa.

Pieni 9-vuotias Sofia juoksee innoissaan meitä vastaan, kun saavumme hänen kotikadulleen Manriqueen, Medellínin yhteen köyhimmistä asuinalueista. Sofia asuu täällä äitinsä ja seitsemän sisaruksensa kanssa.

Sofia halaa innoissaan Monica Fernandezia, Lähetysseuran tukeman Rauhan talon koordinaattoria. He tuntevat toisensa hyvin, sillä Sofia saa kummilapsena tukea Lähetysseuralta ja hän on osallistunut useisiin Rauhan talon tapahtumiin.

Sisällä Sofia kertoo silmät säihkyen retkistä, joihin hän on päässyt osallistumaan muiden lasten kanssa. Monelle hänen lähialueensa lapselle retket omien kotikulmien ulkopuolelle jäävät liian usein pelkäksi haaveeksi. Rauhan talossa on myös keskusteltu ja opetettu maailmasta, missä ei olisi väkivaltaa ja lapsilla olisi turvallista kaduilla.

Sofian vieressä istuu hänen äitinsä, Adriana Galvis, joka on myös itse päässyt osallistumaan Rauhan talon tapahtumiin. Galvis kertoo hymyillen, miten Rauhan talon naisten tapahtumissa hänkin on saanut kokea olevansa tärkeä ja vaihteeksi hänen huoliaan on kuunneltu – kahdeksan lapsen yksinhuoltajana hänen roolinsa kuuluu olla se, joka lohduttaa ja on vahva koko perheen puolesta. “Rauhan talossa tuntuu kuin olisi kotiin tullut.”

Koordinaattori Fernandezin mukaan Rauhan talon toiminnassa onkin tarkoituksena tavoittaa mahdollisimman monta sukupolvea. Rauhan talon ovet ovat kaikille avoimet, ja rauhasta halutaan opettaa ja keskustella ikään, uskontoon tai lähtökohtiin katsomatta.

Talo, joka muuttaa muotoaan

Rauhan talo on helppo kuvitella kauniiksi, fyysiseksi rakennukseksi, mutta todellisuudessa se on vuonna 2015 alkunsa saanut hanke, joka muuttaa muotoaan yhteisönsä tarpeiden mukaan –  oli kyse sitten rauhankasvatuksesta, seminaarerista tai kanssaelämisestä ja keskustelusta vaikeina hetkinä.

Hankkeen tarkoituksena on alusta asti ollut tukea kolumbialaisia rauhantyön, ihmisoikeuksien ja dialogin edistämisessä sekä opettaa eri sukupolville ihmisoikeuksista ja rauhan toteuttamisesta arkielämässä. Vuosikymmeniä kestänyt konflikti Kolumbian eri aseellisten joukkojen välillä ja kaupunkeihin juurtunut väkivalta on opettanut monet kolumbialaiset elämään pelon ja epäluottamuksen piirissä.

“Rauhan rakentaminen alkaa kotoa. Tämän tyyppiset hankkeet tekevät evankeliumin toteuttamisesta mahdollista”, kertoo Fernandez.

Lapsille suunnattujen tapahtumien lisäksi Rauhan talon toimintaan kuuluu muun muassa Medellínin lähiöiden kouluissa rauhankasvatusta nuorille, ja aikuisia tavataan erilaisten seminaarien ja keskustelutapahtumien merkeissä. Lähes kaksisataa henkeä on osallistunut Rauhan talon tapahtumiin vuoden 2022 aikana.

Fernandez lisää myös, että Rauhan talon toimintaan kuuluu yhteistyön ja dialogin vahvistaminen erilaisten instituutioiden välillä, niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla.

Toisaalta Fernandez näkee psykososiaalisen ja hengellisen tuen vähintään yhtä tärkeänä: “Esimerkiksi koronapandemian aikana meidän piti siirtää lähes kaikki toimintamme verkkoon. Pystyimme kuitenkin tapaamaan jonkin verran ihmisiä myös fyysisesti. Monet kertoivat meidän olleen lähes ainoita, joiden kanssa he pystyivät keskustelemaan ja saamaan tukea taloudellisesti ja henkisesti vaikeana aikana.”

Lutherin kahvilassa rauha syntyy pienistä teoista

Merkittäväksi osaksi Rauhan talon historiaa on muodostunut myös “Cafe Lutero” ) eli Lutherin kahvila, joka sai alkunsa jo paljon ennen Rauhan talon syntyä. Näissä keskusteluilloissa pohditaan ihmisoikeuksia, yhteiskunnallisia kysymyksiä ja elämäntilanteita.

“Kaiken pohjalla oli aina halu luoda dialogia eri osapuolien välille”, kertoo Lähetysseuran nykyinen rauhan ja sovinnon asiantuntija ja Cafe Luteron perustaja John Hernandez.

Hernandez kertoo Kolumbian kuuluisan rauhansopimuksen laatijoita osallistuneen myös aikoinaan keskusteluiltoihin.

Rauhan talon viimeinen Cafe Lutero järjestettiin sankoin joukoin viime joulukuussa. Ilta koostui laulusta, tarinoista, nuorten taiteen esittämisestä ja tietysti keskusteluista.

“Rauhan rakentaminen ei tarkoita ainoastaan aseista luopumista, vaan myös yhdessä jaettua iloa ja naurua”, muistuttaa Fernandez.

Monica Fernandez ja Jorge Gonzales, Rauhantalon koordinaattorit

Illan aikana Rauhan talon toimintaan nuorempana aktiivisesti osallistunut Joan Martinez, 19 vuotta, halusi jakaa tarinansa. Nykyään valtiotieteitä opiskeleva Martinez on elänyt nuoruutensa pahamaineisessa Medellínin Comuna 13 -lähiössä, joka toimi aikaisemmin kaupungin huumesodan verisenä näyttämönä.

“Synnyinseudullani on paljon väkivaltaa, mutta se on myös rikas monipuolisen kulttuurinsa ja erilaisten ihmisten ansiosta. monimuotoisuudeltaan. Jokaisen täytyy vain löytää oma mielenkiintonsa kohde ja työskennellä sitä kohti. Kun sinuun luotetaan, on myös helpompi luottaa muihin.”

Medellínin lähetyspisteen pastori ja Cafe Lutero -iltojen aktiivinen järjestäjä Jorge Gonzales muistutti loppupuheenvuorossaan, että rauhan rakentaminen ja todellinen muutos lähtee aina pienistä teoista – ja pienistä ihmisistä, kuten Raamatussa sanotaan (Matteus 18:2–5):

“Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: ’Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.’”

Rauhan talo -hanke päättyi vuoden 2022 lopulla. Sen jalan jälkiä jatkaa tänä vuonna uusi hanke, nimellä “Maria Magdalenan talo”. Mistä näin kaunis nimi hankkeelle? Kirjoitamme pian lisää aiheesta!

Teksti ja kuvat: Anna Lundén

Katso video Rauhantalon viimeisestä illasta!