Voimaa historiasta – tästäkin selvitään!

Kuva: Sami Mannerheimo

Lähetysseura on pitkässä historiassaan kohdannut monenlaisia kansallisia ja kansainvälisiä kriisejä, jotka avaavat perspektiivejä tämän päivän vaikeuksiin. Olen näinä aikoina lukenut Lähetysseuran selviytymisstrategioista menneiden aikojen kriiseissä. Kun maailmassa sata vuotta sitten riehui toinen pandemia, espanjantauti, Suomi oli monella tavalla haastavassa tilanteessa. Koko Eurooppa oli maailmansodan runtelema, maamme oli vasta itsenäistynyt ja käynyt läpi raskaan sisällissodan. Espanjantaudista on itse asiassa Lähetysseuran historiikeissa hyvin vähän tietoa, ainoastaan yleisesti todetaan kulkutautien raivoavan. Suuria ongelmia olivat silloin, että yhteyttä työalueisiin ei pystytty ylläpitämään ja että rahaliikenne ei toiminut.

Monet asiat ovat tämän pandemian aikaan onneksi toisin. Vaikka poikkeustila on meille rankka, pystymme taistelemaan koronaepidemiaa vastaan monin keinoin, turvautumaan tarvittaessa laadukkaaseen sairaanhoitoon ja pitämään yhteyttä toisiimme.

Pandemian vaikutukset näkyvät myös kumppaneillemme köyhissä maissa – ja heillä on meitä pienemmät resurssit haasteiden kohtaamiseen. Monet kumppaneista ovat keskeisiä toimijoita terveyskasvatuksessa ja sairaanhoidossa, joihin on vain vähän resursseja. Yhteistyökirkot elävät kolehtituloista, jotka jäävät saamatta, kun ihmiset eivät voi tai uskalla tulla kirkkoon. On ollut äärimmäisen liikuttavaa, että he ovat silti kysyneet meiltä, miten he voivat kulkea kanssamme ja tukea meitä kriisissä. Tämän jälkeen meillä on yhteiset jälleenrakentamisen ja toivon luomisen haasteet.

Tilanteessa, jossa lähes kaikkialla maailmassa on otettu käyttöön liikkumiseen, kokoontumiseen, työntekoon ja elämiseen liittyviä rajoituksia, myös Lähetysseura on joutunut tekemään lomautuksia kotimaassa ja ulkomailla. Lähes kaikki lomautukset on toteutettu osa-aikaisina. Kaikesta huolimatta Lähetysseura jatkaa työtä mahdollisuuksien mukaan, työmuotoja muokataan ja käynnistetään uusia hankkeita epidemian hillitsemiseksi. Jo nyt näemme merkkejä paluusta kohti normaalimpaa tilannetta esimerkiksi työalueillamme Taiwanissa ja Hongkongissa.

Vaikka Lähetysseuran historia on täynnä kriisejä ja maailman mullistuksia, työtämme ohjaa katsominen valoisampaan tulevaisuuteen, kriisien jälkeiseen aikaan. Rukous ja luottamus siihen, että työmme on Jumalan käsissä vaikeinakin aikoina, antaa voimaa kulkea eteenpäin.

Toivon Sinulle voimia ja siunausta tähän poikkeukselliseen aikaan. Tästä selvitään – toisiamme tukien.

Rolf Steffansson, Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja