Viron kirkon ensimmäinen perhekeskus avattiin

Viron kirkon perhekeskusta vetää Suomen Lähetysseuran työntekijä Pia Ruotsala (oik.). Keskuksen päätoimisena työntekijänä on perheterapeutti Kärt Kase.

Tallinnan Lastenkodinkadulla sijaitsevassa keltaisessa kerrostalossa elettiin lauantaina tammikuun 10. päivänä historiallisia hetkiä. Talon kellaritiloihin remontoituun viihtyisään huoneistoon avattiin Viron luterilaisen kirkon ensimmäisen perhekeskus.

Tilat siunasi käyttöön arkkipiispa Andres Põder, joka on ollut hankkeen tärkeä taustavoima ja tukija. Hän arvioi, että keskuksesta moni virolainen perhe tulee saamaan merkittävää tukea elämäänsä. Samalla hän näki perhekeskuksen osana kirkon lähetystyötä.

Suomen Lähetysseuralla on oma osuutensa keskuksen synnyssä. Kovimman työn perhekeskuksen pystyyn nostamisessa on tehnyt Suomen Lähetysseuran työntekijä, Viron kirkon perhetyön koordinaattori Pia Ruotsala. Hän toimii myös perhekeskuksen johtajana.

Perhekeskuksessa on yksi vakituinen perheneuvoja ja muutamia vapaaehtoispohjalta työskenteleviä. Keskuksen tunnuslause on ”Kõiges su kõrval” eli ”Kaikessa vierelläsi”.

Kirkko kävi kumppaniksi

Perhekeskuksen luomisessa merkittävä saavutus on se, että keskus toteutettiin yhteistyössä Viron sosiaaliministeriön ja Tallinnan kaupungin sekä kahden muun kunnan kanssa. Virossa kirkko ei ole samalla tavalla itsestäänselvästi hyväksytty kumppani valtiolle ja kunnille kuin Suomessa, vaan ennakkoluulot kirkkoa kohtaan ovat ajoittain vahvoja.

Perhekeskuksen avajaisissa yhteistyön syntyä kiittelivät nyt sekä Viron valtion että Tallinnan kaupungin edustajat ja vakuuttivat valmiuttaaan jatkaa samalla tiellä myös tulevaisuudessa.

Suomesta tukea perhekeskukselle ovat antaneet  Lähetysseuran ohella Kauhavan seurakunta ja Seinäjoen keskussairaala. Tilojen muutostöihin taloudellisen panoksensa antoi niin ikään Herättäjä-Yhdistys, jonka vapaaehtoinen rakentajajoukko myös urakoi remonttitöissä paikan päällä.

Teksti ja kuvat Pekka Mikkola