Ville Myllykoski sai Kaskinen-Simojoki-apurahan

Pekka Simojoki ja Lähetysseuran taide- ja musiikkityön koordinaattori Päivi Mattila ojensivat Kaskinen-Simojoki-apurahan Ville Myllykoskelle. Kuva Pirre Saario

Helsinkiläinen musiikinopiskelija Ville Myllykoski (23 v) sai 1 500 euron apurahan yhteislaulujen sävellys- ja sanoitustyöhön. Ville Myllykoski toimii aktiivisesti mm. Helsingin Agricolamessun ja Tuomasmessun musiikinjohtajana sekä Suomen Lähetysseuran musiikki- ja nuorisotyössä. Apuraha jaettiin Valtakunnallisilla Lähetysjuhlilla Vaasassa 7.6.

Yhteensä 2 500 euron suuruinen Kaskinen-Simojoki-rahaston apuraha julistettiin haettavaksi kevättalvella 2014. Hakemuksia tuli yhdeksän, joista rahaston toiminnasta vastaava työryhmä päätti jakaa yhden suuremman ja kaksi pienempää apurahaa sekä nuoren, lupaavan lauluntekijän stipendin.

400 euron apurahan saivat joensuulainen Pasi Tolvanen (29 v) ja Maria Lappi (29 v) yhteislaulujen säveltämiseen. Lisäksi työryhmä halusi kannustaa nuorinta hakijaa lupaavan lauluntekijän stipendillä. 200 euron stipendin sai mikkeliläinen Aapo Tähkäpää (17 v).

Työryhmän kriteereinä apurahapäätöksille olivat yhteislaulullisuus, sävelmän tai sanoituksen iskevyys, hakijan potentiaalisuus kehittyä lauluntekijänä sekä tulevan tuotteen liittyminen kirkon ja lähetyksen toimintaan.

Kaskinen-Simojoki-rahasto perustettiin vuonna 2004 Anna-Mari Kaskisen ja Pekka Simojoen 25-vuotistaiteilijavuoden tuotoksena. Rahaston tarkoituksena on tukea lähetystyötä ja kirkon yhteislauluperinnettä edistävää nuorten aloittelevien sanoittajien ja säveltäjien työtä Suomessa.

Rahasto perustuu lahjoituksiin ja sitä kartutetaan edelleen sille osoitetuin varoin. Rahastosta pyritään jakamaan apuraha joka toinen vuosi, sikäli kun rahaston pääoma karttuu. Ensimmäisen kerran apuraha jaettiin vuonna 2012. Silloin sen sai helsinkiläinen laulaja-lauluntekijä Aarni Seppälä. Seuraavan kerran apurahaa jaetaan keväällä 2016.

Kaikki halukkaat voivat tukea nuoria musiikintekijöitä Kaskinen-Simojoki-rahaston kautta lahjoittamalla tilille IBAN: FI38 8000 1400 1611 30, viestiksi Kaskinen-Simojoki-rahasto.