VillageLife-internetpalvelu lopetti toimintansa

maassamme riehui sisällissota. Jäimme veljeni kanssa täysin orvoiksi. Asuimme kotimme raunioilla

Lähetysseura on sulkenut VillageLife-internetpalvelun. Palvelu esitteli eri puolilla maailmaa sijaitsevia virtuaalisia nettikyliä, joiden kautta lahjoittaja saattoi lähettää avustuksia Lähetysseuran yhteistyökumppanien todellisiin kohteisiin.

VillageLife-palvelu avattiin tammikuussa 2005. Siinä oli alussa kolme nettikylää: nepalilainen Rumakot, länsiafrikkalainen Maama ja eteläafrikkalainen esikaupunki Bolito. Kylillä ei ollut suoranaisia vastineita todellisuudessa, vaan niihin oli koottu työmuotoja maista, joissa Lähetysseura toimii yhteistyökumppaniensa kanssa.

Lahjoituksen perille meno näkyi nettikylässä välittömästi: sairaalaan tai kouluun nousi seinää, sillanrakennus eteni, kaivot valmistuivat. Kylissä oli myös asukkaita, jotka kertoivat elämästään ja toiveistaan.

Aasian tsunamikatastrofin jälkeen palveluun avattiin thaimaalainen Sirituban kylä, johon tulleet varat käytettiin katastrofiapuun ja jälleenrakentamiseen.

Palveluun tulleiden uutisten kautta lahjoittajat saattoivat seurata kohdemaiden elämää ja Lähetysseuran yhteistyökumppanien toimintaa.

Huhtikuussa 2005 VillageLife voitti digimedialle suunnatussa Grand One -kilpailussa ”Paras kuluttajille suunnattu palvelu” -sarjan. Sarjassa kilpaili 29 työtä, joista seitsemän pääsi finaaliin. Palvelun teknisenä tuottajana toimi Valve, joka on erikoistunut digitaalisten sovellusten suunnitteluun ja toteutukseen.

”Nettipalvelujen tekniikka on muuttunut viimeisten viiden kuuden vuoden aikana valtavasti”, toteaa varainhankinnan päällikkö Silja Lehti. ”VillageLife oli aikoinaan uutta, nyt panostamme toisenlaisiin lahjoitusmalleihin verkossa.”

”Kiitämme kaikkia tukijoitamme, jotka ovat lahjoittaneet kuluneiden vuosien aikana VillageLifen kautta. Lahjoitukset ovat auttaneet ihmisiä paremman elämän alkuun Lähetysseuran yhteistyökumppaneiden kautta eteläisessä ja läntisessä Afrikassa, Nepalissa sekä Thaimaassa.”

”Tuloksista olemme kertoneet vuosiraporteissamme sekä verkkosivuilla olevissa uutisissa.”

Uutisia ja artikkeleita voi lukea Lähetysseuran maasivuilta.  Itse kunkin maan uutiset löytyvät maan nimeä klikkaamalla.

VillageLifen tyyppisiä lahjoituksia voi antaa osoitteessa onnenlahjat.fi. Muita lahjoitusmahdollisuuksia tarjoavat mm. ystävärengas, kummitoiminta ja vuotuinen Tasaus-keräys.