Victoriajärven itäinen hiippakunta viettää 25-vuotisjuhlavuotta

Mwanzassa juhlittiin paitsi hiippakunnan myös Lähetysseuran kanssa tehdyn yhteistyön 25-vuotisjuhlaa. Piispa Andrew Gulle (oik.) sai vieraakseen mm. Tansanian ev.lut. kirkon johtavan piispan

Tansanian evankelisluterilaisen kirkon Victoriajärven itäisen hiippakunnan 25-vuotisjuhlavuoden vietto alkoi Mwanzassa 16.2. muistolaatan paljastuksella hiippakunnan toimistorakennuksen pihamaalla. Juhlinta jatkui viereisen, vastavalmistuneen Imanin kirkon vihkimisellä. Samalla juhlittiin myös hiippakunnan ja Suomen Lähetysseuran 25-vuotista yhteistyötä.

Juhlaväkeä oli paikalla niin paljon, että osa istui ulos asetetuilla tuoleilla. Jumalanpalveluksen kolehti kerättiin uuden yläkoulun rakentamiseen. Jumalanpalveluksen jälkeen syötiin juhla-ateria ja päivän kruunasi kirkkokuorojen konsertti.

Juhlaa isännöi hiippakunnan piispa Andrew Gulle. Vieraiksi olivat saapuneet monen muun hiippakunnan piispat. Paikalla oli myös Lähetysseuran toiminnanjohtaja Seppo Rissanen sekä Lähetysseuran työntekijöitä Tansaniasta ja Suomesta.

Kirkon lähetysaluetta

Monet juhlapuheet käsittelivät pitkäaikaista kumppanuutta ja lähetystyön jatkumista. Mwanzan kaupungissa kirkon jäsenistössä on myös varakkaita ihmisiä ja seurakunnat ovat aktiivisia. Mutta ei tarvitse mennä kauas löytääkseen köyhiä ihmisiä ja köyhiä seurakuntia. Alueen väestö on pääosin sukumoita, joista 90 prosenttia on perinteisen uskonnon kannattajia.

– Lähetystyölle on edelleen tarvetta. Noituuden vuoksi naisia ja albiinoja tapetaan. Valtio tekee kaikkensa asian eteen, mutta lähetystyöllä voidaan auttaa ja jopa lopettaa väkivalta. Kristityt ovat ihmisiä, jotka eivät tapa toisiaan, sanoi paikalla ollut valtion edustaja Amani Mwenegoha, yksi alueen hallintojohtajista.

Suomen Lähetysseura tukee Victoriajärven itäisen hiippakunnan seurakunta- ja lähetystyötä, Nyakaton raamattukoulua ja muuta työntekijäkoulutusta, kummilapsityötä sekä nais-, lapsi- ja nuorisotyötä.

Teksti ja kuvat Katri Kuusikallio

Alex Malasusan
ja Lähetysseuran toiminnanjohtaja Seppo Rissasen.