Venäläinen lapsiasiavaltuutettu kiitti Viipurin Dikonin toimintaa

Leningradin alueen lapsiasiavaltuutettu Tamara Litvinova oli huomannut

Leningradin alueen lapsiasiavaltuutettu Tamara Litvinova antoi toukokuun lopussa myönteiset arviot Viipurissa toimivan turvakoti Dikonin toiminnasta. Mikään muu hänen tuntemansa lasten turvakoti ei auta samalla tavalla kuin Dikoni.

”Vaatteet ja ruoka ovat tärkeitä, mutta pidän myös Dikonin avoimuudesta, ja siitä, miten täällä tuetaan lapsia ja kannustetaan heitä esimerkiksi harrastusten pariin”, Litvinova sanoi Viipurin-vierailullaan.

Hän sanoi esimerkiksi panneensa merkille, kuinka lasten erilaisista urheiluharrastuksista saamat palkinnot ovat Dikonin tiloissa näkyvällä paikalla. Vieraatkin näkevät ne heti taloon tullessaan.

Uraauurtavaa  Dikonin työssä on myös se, miten se ottaa avun ja tuen kohteeksi koko perheen, ei vain turvaa tarvitsevaa lasta. Perheissä ongelmia aiheuttavat muun muassa työttömyys, köyhyys ja alkoholismi. Takavuosilta tuttua katulapsiongelmaa ei Viipurissa enää käytännössä  ole, mutta olot kotona voivat olla hyvin vaikeat.

Kummikohde vuoden alusta

Monet Dikonista apua saavat perheet ovat paperittomia maahanmuuttajia. Näiden perheiden lapset eivät automaattisesti pääse siksi edes kouluun. Dikoni auttaakin perheitä myös vaadittavien dokumenttien hankinnassa.

Inkerin kirkon ylläpitämä turvakoti saa tukea Suomen Lähetysseuralta. Tästä vuodesta alkaen Dikoni on ollut Lähetysseuran kummikohde Venäjällä.

Ryhdy kummiksi!