Vammaisten lasten oikeudet koskettivat: Kauneimmat Joululaulut -tulos nousi edellisestä vuodesta

joulukirkko Saramäen vankilassa ja yhteistä joulunviettoa perheen kanssa. Kauneimpiin Joululauluihin hän on osallistunut usein niin penkissä kuin seurakuntapappina ollessaan yhtenä järjestäjänä. Kuva Jarmo Kulonen

Viime joulun Kauneimmat Joululaulut -kampanja teki hyvää niin laulajille kuin kehitysmaiden vammaisille lapsillekin. Kampanjan alustava tulos on noin 985 000 euroa, mikä on yli 40 000 euroa edellistä vuotta korkeampi.

Monista seurakunnista kantautui uutisia Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksien kävijämäärien noususta. Esimerkiksi Espoon tuomiokirkkoseurakunta on jo päättänyt lisätä ensi jouluna laulutilaisuuksien määrää. Myös Kauneimmat Joululaulut -messua vietettiin ahkerasti. Perinteiset joululaulut ja yhdessä laulaminen ovat edelleen – tai jopa kasvavassa määrin – osa monen suomalaisen joulunviettoa.

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksissa kerätyt kolehdit tuottivat noin 750 000 euroa, muilla tavoin joulukeräykselle annetut lahjoitukset olivat 235 000 euroa. Vuoden 2013 Kauneimmat Joululaulut -kampanjan tuotto käytetään kehitysmaiden vammaisten lasten hyväksi tehtävään työhön. Halutessaan seurakunnat voivat ohjata laulutilaisuuksien kolehdit myös oman seurakuntansa nimikkokohteisiin Lähetysseuran kautta.

Tuttu suosikki voitti lauluäänestyksen

Joululauluäänestyksessä kärkeen tuli jälleen tuttu kolmikko. Sydämeeni joulun teen oli selvä voittaja. Toiseksi tulleen Varpunen jouluaamuna –laulun ja kolmannen sijan napanneen Tulkoon joulun välillä käytiin kova kamppailu. Kärkikolmikko sai 40 prosenttia kaikista annetuista äänistä.

Sylvian joululaulu jäi neljänneksi ja viidenneksi nousi ehkä vähän yllättäen Taivas sylissäni -laulu. Sen jälkeen hajonta eri kappaleiden välillä olikin jo suurta.

Suurin osa äänistä annettiin Kauneimmat Joululaulut -nettisivuilla, mutta paljon äänestyslipukkeita tuli myös seurakunnista ja erilaisista tapahtumista. Äänestäneiden kesken arvottiin viisi Kauneimmat joululaulut -nuottikirjaa. Ne matkaavat Björkbodaan, Ylihärmään, Helsinkiin, Joutsenoon ja Hartolaan.

www.kauneimmatjoululaulut.fi