Vammaiset ihmiset tarvitsevat tukea Nepalissa vielä pitkään

Binda Sunar vammautui lapsena

Maanjäristyksessä kotinsa menettäneet vammaiset nepalilaiset ovat muita heikommassa asemassa.

Nepalin maanjäristyksestä on kulunut useita kuukausia, mutta apua tarvitaan yhä. Lähes 9000 ihmistä kuoli ja sadat tuhannet menettivät kotinsa huhtikuun järistyksessä. Jälleenrakennuksen arvioidaan kestävän vuosia. Heikoimmassa asemassa ovat vammaiset ihmiset, sanoo Lähetysseuran kumppanin Forward Looking -vammaisjärjestön puheenjohtaja Vijay Kumar Manandhar.

”Nepalin maanjäristys vaikutti kaikkiin, mutta erityisesti vammaisiin. Heidän on muita vaikeampi hakea ja saada apua. Meidän tehtävämme on auttaa heitä jatkossakin.”

Heti maanjäristyksen jälkeen Forward Lookingin työntekijät jakoivat vammaisille hätäapuna ruokatarvikkeita, kattiloita, huopia ja telttoja.

Avunsaajien joukossa oli kahden lapsen äiti, 30-vuotias Binda Sunar, jonka koti tuhoutui järistyksessä. Sunar on dalit eli alakastinen, mikä lisää syrjintää.

”Koska olen vammainen ja vieläpä dalit minuun suhtaudutaan negatiivisesti kylässäni Gorkhassa. Minua halveksitaan ja ihmiset ajattelevat ettei minusta ole mihinkään. Meidän vammaisten on ollut vaikea saada apua”, Sunar sanoo.

Forward Looking on keskittynyt maanjäristyksen jälkeen vammaisten ihmisten auttamiseen kylissä. Katastrofityön rinnalla jatketaan myös pitkäjänteistä auttamistoimintaa. Järjestö tekee työtä näkö-, kuulo- ja liikuntavammaisten nuorten ja aikuisten parissa. Hankkeen avulla he saavat mahdollisuuden ammattikoulutukseen, työllistymistä edistävään lisäkoulutukseen ja tarvittaessa lukutaitoon.

”Olemme kiitollisia Lähetysseuran tuesta. Yhdessä voimme tehdä paljon nepalilaisten vammaisten hyväksi”, Vijay Kumar Manandhar sanoo.

***

Katso video: Näin hätäapua jaettiin vammaisille Nepalissa, Binda Sumar mukana videolla

Tue jälleenrakennusta ja pitkäjänteistä avustusta Nepalissa

Voit lahjoittaa myös näin:

Tilille FI60 8179 9710 0312 86 kirjoita viestikenttään AUTA

Soita numeroon 0600 11320 (puhelun hinta 20,28 e + pvm.)

Lähetä tekstiviesti AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155