Valtakunnalliset Lähetysjuhlat Haminassa 8.-10.6. aloittavat kesän hengelliset juhlat

Suomen suurinta kirkon kansainvälisen toiminnan vuosittaista tapahtumaa, Valtakunnallisia Lähetysjuhlia, vietetään kesäkuun 8.–10. Haminassa. Juhlan järjestävät yhteistyössä Suomen Lähetysseura ja Haminan ev.lut. seurakunta. Paikalle odotetaan tuhansia lähetys- ja kehitysyhteistyöstä sekä kansainvälisyydestä kiinnostuneita eri puolilta Suomea. Erinomaiset puitteet juhlille tarjoaa Haminan historiallinen Bastioni, jonka ylle levitetään kesäisin Euroopan suurin telttakatos.

Pää pyörällä maailmanmenosta?

Haminan juhlien tunnus on Pää pyörällä? liittyen vanhaan sanontaan ”Pää pyörällä kuin Haminan kaupunki.” Ulkopaikkakuntalainen saattaa pyöriä kummissaan Haminan ympyröissä, mutta Lähetysjuhlille haminalaiset kutsuvat kaikkia selvittämään ajatuksia uskosta ja lähetystyöstä.

Avajaisia vietetään Bastionissa perjantai-iltana 8.6., mitä ennen juhlahaluisimmat voivat jo osallistua missiologiseen symposiumiin ja rippikoululaiset omaan ralliinsa.

Symposiumin otsikkona on ”Kirkon todistus ja muuttuva maailma”. Symposiumi avaa ikkunoita eri puolille maailmaa, kirkkoihin ja kristittyjen yhteisöihin, jotka elävät ja toimivat ulkonaisessa köyhyydessä tai pienenä vähemmistönä suurten maailmanuskontojen puristuksessa. Kuinka kirkko syntyy? Mistä se saa todistusvoimansa? Kuinka löytyy luottamus ja rohkeus erilaisten kristittyjen kohtaamiseen? Ulkomaisten ja suomalaisten asiantuntijoiden voimin pohditaan, mitä etelän ja pohjoisen kirkot ja kristityt voivat oppia toisiltaan.

Lauantain ohjelmasta nousee esille mm. toimittaja Johanna Korhosen juontama tilaisuus ”Vauraudella on naisen kasvot”, jossa pureudutaan naisten asemaan kehitysmaissa ja siihen, miten naiset itse ja kirkko voivat vaikuttaa siihen. Mukana on juhlien ulkomaisten vieraiden lisäksi myös mm. kehitysministeri Heidi Hautala ja tekstiilitaiteilija Eija Rasinmäki.

Uudet lähetystyöntekijät siunataan tehtäväänsä lauantaina ja illan päätteeksi voi osallistua Kirkkojärven ympärijuoksuun Lähetysseuran Tasaus-keräyksen hyväksi.

Ennen sunnuntai-iltapäivän juhlallista päätöstä ohjelmaan mahtuu kymmeniä eri tilaisuuksia: raamattutunteja, seuroja, konsertteja, erilaisia jumalanpalveluksia ja tietoa lähetystyön ajankohtaisista asioista.

Haminan Lähetysjuhlien kansainväliset vieraat ovat Luterilaisen maailmanliiton pääsihteeri, chileläinen Martin Junge, Malawin ev.lut. kirkon piispa Joseph P. Bvumbwe, Singaporen luterilaisen kirkon lähetysjohtaja Sally Lim ja tansanialaisen kehitysjärjestö Tanganyika Christian Refugee Servicen ohjelmakoordinaattori Emmanuel Shangweli.

Lapsille ja nuorille omaa ohjelmaa

Lapsille ja nuorille on omaa ohjelmaa, jossa ei istuta vain penkissä vaan myös osallistutaan ja tehdään itse. Nuorille on työpajoja, joissa voi opetella vaikka räppiä tai tutustua siihen, mitä on lautailu tai moottoripyöräily, kun siihen liitetään gospel-sana eteen. Lasten Kekkeri-pajoissa voi vääntää rautalankaa, temppuilla, laulaa ja maalata.

Lähetysjuhlat Radio Deissä

Haminan Lähetysjuhlilta tulee suoraa lähetystä Radio Deissä lauantaina 9.6. klo 11–16. Mielenkiintoisia haastateltavia, kovaa asiaa, reipasta reportaasia ja musiikkia välittävät Päivi Kyyrö ja Antti Sevanto. Radio Deitä voi kuunnella myös netissä www.radiodei.fi

Lisää Lähetysjuhlista www.lahetysjuhlat.fi

Kuuntele lähetysjuhlamainos alla olevasta liitteestä (mp3).