Väkijoukko tunkeutui Lähetysseuran rakennuttamaan kouluun Pakistanissa

Lähes tuhatpäinen väkijoukko tunkeutui maanantaina 26.1. Peshawarin hiippakunnan omistamaan Pennellin kouluun Bannun kaupungissa Pakistanissa, kertoo piispa Humphrey Peters.

Muutama koulun muurien yli kiivennyt avasi portin väkijoukolle, joka ryntäsi sisään luokkahuoneisiin pelästyttäen lapset, tuhoten ikkunoita, liitutauluja ja elektroniikka. Jotkut tunkeutujista olivat myös aseistautuneita, mutta loukkaantumisilta onneksi vältyttiin.

Väkijoukko halusi sulkea koulun ja vaati vanhempia opiskelijoita liittymään joukkoonsa protestoimaan äskettäisiä Ranskassa julkaistuja Muhammed-pilakuvia vastaan.

Lähellä heimoalueita Khyper Pakhtunkhwan maakunnassa, Bannun kaupungissa, sijaitseva perinteikäs Pennell Memorial School on alueen korkeatasoisin koulu ja avoin sekä muslimeille että kristityille. Koulu sai kokonaan uudet, modernit tilat Suomen Lähetysseuran ja ulkoasiainministeriön kehitysyhteistuella 2000-luvun puolivälissä.

Lähetysseuran vt. toiminnanjohtaja Rolf Steffansson on ollut puhelinyhteydessä piispa Humphrey Petersin kanssa. Piispa lähti Bannuun heti hyökkäyksestä kuultuaan.

Piispa kertoi olevansa erityisen surullinen siitä, että poliisi oli seurannut kouluun tunkeutumista sivusta puuttumatta siihen mitenkään.

– Piispa kertoi, että edellisenä sunnuntain kristityt olivat myös järjestäneet mielenosoituksia Ranskassa julkaistuja pilakuvia vastaan. Mutta kun länsimaat samaistetaan kristinuskoon ja kun länsimaissa tehdään jotain, katsotaan se kristittyjen hyökkäykseksi islamia vastaan ja Pakistanin kristityt joutuvat kärsimään, Rolf Steffansson kertoo.

Piispa Peters pyytää rukoilemaan hiippakunnan ja maakunnan puolesta.

Peshawarin hiippakunnalla on 13 koulua, joista Lähetysseuran kummitoiminta tukee neljää ja niissä yhteensä noin 900 lasta. Pennellin koulu ei ole kummikohde.