Vaikuta juoksemalla – liity maratonyhteisöön liikkumisen vapauden puolesta

Lähetysseuran vaikuttamistyön yksikkö käynnistää tänä syksynä kansalaisvaikuttamiskampanjan liikkumisen vapauden puolesta Palestiinassa.

Kampanja on osa Suomen Lähetysseuran rauhan ja sovinnon linjauksen toimeenpanoa. Linjauksessa toiminta on kohdennettu Kolumbiaan, Pakistaniin, Nepaliin ja Etiopiaan sekä Israelin ja Palestiinan väliseen konfliktiin.

Kampanjan keskeisenä toimintamuotona on Betlehemissä järjestettävä Palestiinan maraton. Se tähtää juoksuyhteisön syntymiseen Suomessa liikkumisvapauden puolesta sekä suomalaisten osallistumiseen keväällä järjestettävään maratonjuoksuun.

Ensimmäinen Palestiinan maraton järjestettiin Betlehemissä viime keväänä palestiinalaisten ja tanskalaisen Right to Movement -liikkeen yhteistyönä. Maraton nosti esiin palestiinalaisten liikkumisvapauteen kohdistuvia rajoituksia.

Kampanjan ensimmäinen vaihe käynnistyi viime viikonloppuna, 21.–22. syyskuuta, Espoon rantamaratonilla. Lähetysseuran juoksijat Marika Dahl, Karita Laisi ja Maria Palmusaari ottivat osaa tapahtumaan ja jakoivat kampanjan mainoksia. Mainoksissa rohkaistaan liittymään kampanjan Fb-sivuille, joilla rakennetaan maratonyhteisöä liikkumisvapauden puolesta. Yhteisöön voi liittyä sosiaalisessa mediassa, osallistumalla lokakuussa käynnistyviin treeniryhmiin ja juoksemalla keväällä Betlehemissä.

Espoon rantamaratonissa käynnistyvä kansalaisvaikuttamisen hanke laajenee syksyn kuluessa pääkaupunkiseudulta muualle Suomeen ja sitä tarjotaan seurakunnille Lähetysseuran vaikuttamistyöhön osallistumisen muotona.

facebook.com/palestiinanmaraton