Uusi video dokumentoi kehitysyhteistyön lähtötilanteen Länsi-Nepalissa

Lähetysseura on julkaissut videon, joka kuvaa tilannetta Länsi-Nepalissa kehitysyhteistyöhankkeen aloitusvuonna. Hankkeen lopulla julkaistaan toinen video, joka näyttää, mikä on muuttunut.

Thumri Nepal kantaa vettä isolla kannulla selässään, henkilö on kuvattu sivusta, takana sininen taivas ja vihreän puun oksia yläpuolella
Videolla esiintyvä Thumri Nepal kantaa vettä. Kuva: Sabrina Dangol.

Lähetysseura aloitti 2022 nelivuotisen kehitysyhteistyöhankkeen Länsi-Nepalin Jajarkotin alueella yhteistyössä paikallisen Sahas-järjestön kanssa. Alueen ongelmat ovat valtavia: kuivuutta, tulvia, maanvyörymiä, nälkää ja lapsiavioliittoja.

Lähetysseuran uudella videolla alueen vaikeuksista kertovat niin paikalliset ihmiset kuin Sahas-järjestön asiantuntijat.

”Tänä vuonna vettä ei ole ollut tarpeeksi. Toisaalta monsuunikaudella ja vielä pitkään sen jälkeen sadetta tuli todella runsaasti. Sen takia riisisatomme tuhoutui sadonkorjuuaikaan”, kertoo videolla pienviljelijä Lila Shahi.

”Shivalayan kunta, jossa työskentelemme, on yksi kaikkein haavoittuvimmista alueista ilmastonmuutoksen vaikutuksille. Täällä on paljon kuivia kausia ja maanvyörymiä. Myös uusia kasvitauteja ja tuhohyönteislajikkeita on paljon”, kertoo Sahas-järjestön asiantuntija Maniksha Acharya.

Lähetysseuran kehitysyhteistyöllä parannetaan ihmisten ruokaturvaa ja ilmastonmuutokseen sopeutumista. Hankkeessa esimerkiksi perustetaan paikallisia sääasemia, jotta tieto äärisäistä tavoittaisi syrjäseudun yhteisöt ilmastonmuutoksen edetessä. Paikallisia myös koulutetaan ottamaan käyttöön ilmastoystävällisiä viljelymenetelmiä, kuten tippakastelua ja kasvihuoneita, ja he saavat käyttöönsä ilmastokestäviä siemeniä. Yhtenä tavoitteena on, että vuoden 2025 lopulla 70 prosenttia naisista on kasvattanut ruoantuotantoaan ja toimeentuloaan sekä monipuolistanut ravintoaan ilmastoystävällisesti.

Hankkeen etenemistä seurataan myös koko hankekauden ajan Lähetysseuran viestinnässä. Hankkeen viimeisenä vuonna tehdään uusi video, jossa tarkastellaan työn vaikutuksia. Mikä on muuttunut? Saavutettiinko tavoitteet?

Katso video alta:

Myös lääkäri ja TV-kasvo Pippa Laukka tutustui hankkeeseen sen alkaessa. Katso videolta Pipan kokemuksia: