Uusi seurakunta iloitsee uskosta Pohjois-Thaimaassa

Pienen seurakunnan pieni kirkko on kovassa käytössä.

Pienessä Baan Lai Pattanaan kylässä Pohjois-Thaimassa asuu iloisia kristittyjä. He ovat juuri saaneet valmiiksi kevytrakenteisen bambukirkon, jota he kutsuvat termillä ”sala”, katos. Se toimittaa kirkon virkaa, kunnes seurakunta saa oikean kirkon.

”On hienoa, että meillä on nyt paikka, jossa voimme kiittää ja ylistää Jumalaa”, tiivistää Moche Maajó kylän väen tuntoja.

”Ennen pelkäsimme ja palvelimme pahoja henkiä, mutta nyt tunnemme Jumalan emmekä pelkää enää. Parasta uskossa on se, että voimme joka ilta kiittää ja ylistää Jumalaa”,  Maajó sanoo ja muu joukko  nyökkäilee mukana.

”Jumala on opettanut meitä rakastamaan ja auttamaan toisiamme”, sanoo hymyilevä nuori perheenisä Aaphaa Asoo.

Toivoa syrjäytetyille pakolaisille

Lähes koko kylän väki, noin 50 henkeä, on liittynyt uuteen luterilaiseen seurakuntaan. Se on ensimmäinen luterilainen seurakunta koko alueella ja syntyi pari vuotta sitten Wissaran ja Laddawan Akheun työn tuloksena.

Akheut tekevät tavoittavaa työtä asuinseudullaan Chiang Rain läänissä Pohjois-Thaimaassa. Heidän missionaan on kertoa ilosanomaa Burmasta (Myanmarista) paenneille vuoristoheimoille, joihin he itsekin kuuluvat.
Nämä pakolaiset elävät kylissään eristyneinä, kielitaidottomina, työttöminä ja ilman henkilöpapereita.

Akheun pariskunnan unelmana on, että seurakunta kasvaisi ja saisi maata, jolle voisi rakentaa kirkon. Nuorille pitäisi rakentaa koulun lähelle oppilaskoti, jotta koulunkäynti ei loppuisi matkan takia kesken.

Tarmokas pariskunta uskoo, että selkeä luterilainen opetus auttaa heidän kansojaan löytämään elämään uudenlaisen toivon.

Heimonsa ensimmäiset luterilaiset

Wissaran ja Laddawan Akheu ovat ensimmäiset vuoristoheimojen edustajat, jotka pääsivät opiskelemaan teologiaa Thaimaan luterilaiseen seminaariin Bangkokiin Suomen Lähetysseuran stipendiaatteina.

Wissaran valmistui teologian kandidaatiksi 2009 ja Laddawan suoritti samaan aikaan seurakuntatyön kurssin. Wissaran ja Laddawan Akheu vierailivat Suomessa lokakuussa 2007. Heidät tunnetaan Suomessa myös lempinimillä Myloo ja Mitsu.

Lähetysseuran vuoden 2011 Paastokeräys tukee evankeliointityötä Thaimaassa, jossa alle prosentti väestöstä on kristittyjä. Keräyksen tuotto käytetään Thaimaan evankelisluterilaisen kirkon työntekijä- ja maallikkokoulutukseen, evankeliointityöhön maaseudulla sekä Singaporessa thaimaalaisten siirtotyöläisten parissa tehtävään työhön. Lisäksi tuetaan kristillisiä radio-ohjelmia, joita kuunnellaan mm. thaimaalaisissa vankiloissa.

Teksti ja kuvat: Sari Lehtelä

Lähetystyöntekijä Kirsi Salmela toimii tulkkina