Uusi saamenkielinen Kauneimmat Joululaulut -vihko mahdollistaa "monenlaisen evankeliumin" levittämisen

Suomen Lähetysseura ja Oulun hiippakunta julkaisevat tänä vuonna uuden saamenkielisen Kauneimmat Joululaulut -vihkon. Ensimmäinen saamenkielinen vihko julkaistiin vuonna 2012 Kauneimpien Joululaulujen 40-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Vihkossa oli lauluja pohjois- ja inarinsaameksi. Viiden vuoden käyttöä varten tarkoitettu vihko riitti juuri ja juuri kolmeksi vuodeksi. Uudessa vihkossa ovat mukana kaikki kolme saamelaiskieltä, myös koltansaame.

– Ensimmäinen vihko sai todella hyvän vastaanoton. Saimme laulaa joululauluja omalla kielellämme samanlaisista vihkoista kuin muutkin, ei vain monisteista, saamelaistyön sihteeri Erva Niittyvuopio kertoo. Hän on koordinoinut saamelaistyötä Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa vuodesta 2008 Oulun hiippakunnan tuomiokapitulista käsin.

Saamelaiset ovat Euroopan unionin ainoa alkuperäiskansa. Suomessa heitä on noin 9 000. Suomessa puhutaan kolmea saamen kieltä: pohjoissaamea, inarinsaamea ja koltansaamea. Saamelaisten kotiseutualuetta ovat Suomen pohjoisimmat kunnat. Niissä seurakunnat ovat osittain tai kokonaan kaksikielisiä, joten kirkollisia palveluita voi pyytää myös saamenkielellä. Kolttasaamelaiset kuuluvat ortodoksikirkkoon.

Yli 60 prosenttia saamelaisista asuu kuitenkin jo muualla kuin perinteisellä kotiseutualueellaan. Ehkä vähän yllättäen Helsingissä asuu enemmän saamelaisia kuin missään muussa Suomen kunnassa.

– Nämä lauluvihkot mahdollistavat monenlaisen evankeliumin levittämisen. Saamenkieliset laulutilaisuudet houkuttelevat paikalle muitakin kuin saamelaisia ja siten voimme levittää tietoisuutta saamelaiskulttuurista, Erva Niittyvuopio toteaa. Tämäkin vihko on tehty käytettäväksi useamman vuoden ajan.

Saamenkielinen Kauneimmat Joululaulut -vihko julkistetaan piispa Samuel Salmen adventtivastaanotolla 29.11. klo 12 Piispantalolla Oulussa.

…………………….

Saamenkielisiä joululauluja lauletaan

Helsingissä Suomen Lähetysseuran Lähetyskirkossa 4.12. klo 18.45 (Tähtitorninkatu 18, tarjoilu klo 17.30 alkaen). Tilaisuuden järjestää kirkon saamelaistyö, Helsingin seurakuntayhtymä ja City-Sámit -yhdistys. Säestäjänä tilaisuudessa on Suomen Lähetysseuran musiikkitoiminnan koordinaattori Päivi Mattila.

Saamenkielisiä joululauluja lauletaan myös

• Oulussa Oulujoen kirkossa ensimmäisenä adventtina 29.11. klo 18 ja
  • Rovaniemen kirkossa 16.12. klo 19.