Uusi musikaali Anna-Mari Kaskiselta ja Pekka Simojoelta: Hienoa musiikkia ja lahjakkaita esiintyjiä

Helka Silventoinen

Onnen vuori on Anna-Mari Kaskisen ja Pekka Simojoen uusi musikaali kutsumuksesta, itsenäinen jatko-osa 25 vuotta sitten ilmestyneelle Liekit-musikaalille. Tapahtumapaikkana on Fuegonia, jossa nuori lähetystyöntekijä Essi Palomaa kohtaa monenlaisia haasteita ja pieniä ihmeitä työssään nuorten parissa. Mukana on alkuperäisen Liekit-musikaalin henkilöitä, kuten Riikka Sillanpää. Olosuhteet Fuegoniassa ovat muuttuneet, mutta kutsumuksen liekki on sama.

Liekit-musikaali oli aikanaan hyvin suosittu ja sitä on esitetty eri kokoonpanoilla viime vuosiin saakka. Ajatus jatkosta Liekit-musikaalille sai alkunsa jo suunniteltaessa Kaskisen ja Simojoen 25-vuotisjuhlavuotta 2004, mutta silloin paluu Fuegoniaan ja Liekkien päähenkilön, Riikka Sillanpään, elämään jäi vielä hautumaan.

”On aika harvinainen tilaisuus päästä palaamaan pitkän ajan kuluttua samaan hahmoon. Riikka on vanhentunut yhdessä meidän kanssamme. Onnen vuoressa nähdään, mitä hän on kokenut vuosien aikana, mitä on tapahtunut hänen uskolleen ja miten Fuegonia on muuttunut”, Anna-Mari Kaskinen kuvailee.

Ohjaaja Antti Sevanto määrittelee musikaalin keskeiseksi teemaksi Jumalan huolenpidon.

”Onnen vuori sopii niin nuorille kuin vanhemmillekin. Siinä on vahvaa ja vivahteikasta musiikkia sekä monia kauniita ja herkkiä lauluja, kuten Simojoelta ja Kaskiselta on lupa odottaa. Antti Vuori on tehnyt loistavia ja yllättäviäkin sovituksia, jotka välittävät monenlaisia tunnelmia. Huumoriakin löytyy ja koreografia on hieno. Lisäksi Onnen vuoressa on suuri joukko lahjakkaita esiintyjiä, joiden kanssa on ollut ilo tehdä työtä.”

Tulivuoren varjossa

”Minä samaistun rooliini joskus liikaakin, tarina tuntuu niin omalta. Kaikki lähetystyön vaikeudet ja sen oppiminen, että vaikka mitä tapahtuisi, Jumala ei muutu eikä jätä yksin”, sanoo Riikka Sillanpäätä esittävä Helka Silventoinen, jolla on tosielämän kokemusta lähetystyöstä Taiwanissa niin lähetyslapsena 1960–70-luvuilla kuin lähetystyöntekijänä 1980-luvulla.

”Minä lauloin jo Taiwanissa ollessani Riikan lauluja Liekit-musikaalista, lauloin ja itkin. Kuulin Onnen vuoren näyttelijähausta Facebookin kautta, ja se tuli tilauksena kuin taivaasta”, Helka Silventoinen kertoo. Hän on taide-terapeutti, tehnyt amatööriteatteria, opiskellut musiikkia Tampereen konservatoriossa ja laulanut muutamalla levylläkin.

Iiris Autio esittää nuorta lähetystyöntekijää, Essi Palomaata. Hän on mukana Kumbe-teatterissa ja valmistui vuosi sitten teatteri-ilmaisun ohjaajaksi. Hänelläkään ei ole ollut vaikeuksia samaistua Essiin, joka on vastavalmistunut, tuore lähetystyöntekijä, ja miettii, onko tämä todella hänen paikkansa ja tehtävänsä.

Näytelmässä nuoren Essin kysymykset laittavat myös kokeneen lähetystyöntekijän etsimään uusia vastauksia ja pohtimaan monia asioita uudelta näkökannalta. Ilmassa on sukupolvien välistä ristiriitaa, mutta myös toinen toiseltaan oppimista.

”Tosielämässäkin, näytelmän harjoituksissa, Helkan tarinat ovat tehneet lähetystyötä eläväksi minulle”, Iiris sanoo.

Vastakkainasettelua Fuegoniassa on myös muun uuden ja vanhan välillä. Katalysaattorina kriisin puhkeamiselle toimii uhkaava tulivuorenpurkaus, jota tulen jumalan seuraajat pitävät jumalansa kostona kristinuskon tulosta kotiseudulleen. Myös kristittyjen ja lähetystyöntekijöiden usko joutuu koetukselle, uhkaavia tulivuoria löytyy ihmiselämässä kuvaannollisestikin.

Karri Koistinen esittää Carlosta, Liekkien Tobiaksen poikaa. Karri Koistinen innostui teatterista lukiossa ja on sen jälkeen esiintynyt mm. kesäteatterissa.

”Carlos on yksi yhdistävä linkki Liekkien ja Onnen vuoren välillä. Hän on isänsä seurakunnassa sovittelija ja luottohenkilö, rehti ja reilu nuorisotyöntekijä, joka vastaa poikakodin pojista, kun Riikka puolestaan vastaa tyttökodin asukkaista”, Karri kertoo.

Musikaalin kolmenkymmenen hengen esiintyjäjoukkoon kuuluvat mm. Jakaranda-kuoro ja bändi, Helka Silventoinen, Aarni Seppälä, Iiris Autio ja Heidi Simojoki. Tekijät: Anna-Mari Kaskinen (käsikirjoitus), Antti Sevanto (ohjaus), Pekka Simojoki (sävellys), Antti Vuori (sovitus). Tuotanto: Suomen Lähetysseura ja Ohjelmatoimisto Kristalli/ Outi Teye. Musikaalin kesto on noin kaksi tuntia.

Kirsi Elo

Lue Anna-Mari Kaskisen ja Pekka Simojoen haastattelu

Onnen vuori esitetään Porin Lähetysjuhlilla la 11.6. klo 18 (Käppärän koulu). Lippuja saa juhlien aikana juhlakansliasta (Karhuhalli) sekä käteisellä ovelta tuntia ennen esitystä (Liput á 10 e, alle 12-v 5 e).

Lähetysjuhlien tunnuslauluna on yksi Onnen vuoren lauluista, ”Arki ja Pyhä”. Sen sanat ja nuotit löytyvät osoitteesta www.lahetysjuhlat.fi.

Onnen vuori -musikaalin esitykset:

• 28.5. Mikkeli, Konsertti- ja kongressitalo Mikaeli, klo 18 (liput á 15 e, alle 12-v 10 e)
  • 11.6. Pori, Valtakunnalliset Lähetysjuhlat
  • 16.9. Oulu
  • 29.10. Helsinki, Temppeliaukion kirkko, klo 18, levynjulkistamisasitys. (Liput 12e /7e ennakkoon: www.parhaattapahtumat.fi tai ovelta)
  • 3.11. Nurmijärvi, Klaukkalan kirkko, klo 18.30
  • 4.11. Nurmo, Liikuntahalli, klo 18.30