Upea nuottikirja juhlistaa Kauneimpien Joululaulujen juhlavuotta

Kauneimmat Joululaulut -juhlavuoden kunniaksi on julkaistu Kauneimmat Joululaulut -nuottikirja Suomen Lähetysseuran ja F-Kustannus Oy:n yhteistyönä.

Kauneimmat Joululaulut kaikuvat taas tänäkin jouluna tuhansissa tilaisuuksissa kirkoissamme kautta maan.

40-vuotiaasta Kauneimmat Joululaulut -tapahtumasta on tullut pysyvä, ainutlaatuinen suomalainen jouluperinne. Suomen Lähetysseuran v. 1973 ideoima yhteislaulutapahtuma nostatti alusta asti seurakunnissa innostuksen vyöryn – ja huikea yleisösuosio on jatkunut vuosi vuoden jälkeen.

Juhlavuoden kunniaksi on julkaistu Kauneimmat Joululaulut -nuottikirja Suomen Lähetysseuran ja F-Kustannus Oy:n yhteistyönä. Uutuusteokseen on valittu yli 70 rakastettua sävelmää arvostetun perinteen lauluista. Pianosäestyksellinen kokoelma tarjoaa säestykset myös kirkoissa jaettavan Kauneimmat Joululaulut -vihkon lauluihin.

Juhlavuoden nuottikirjassa ovat rakkaimmat, joka joulu laulettavat klassikot, mutta myös uudempia joululaulujen aarteita. Koti- ja ulkomaiset laulut ovat todellisia joulun helmiä – hartaita, herkkiä ja tunnelmallisia. Monissa lauluissa on suomenkielisen tekstin lisäksi ruotsin-, englannin- tai saksankieliset sanat.

Laulutaiteilija Jorma Hynnisen alkusanat valottavat joululaulujen merkitystä niin henkilökohtaisena ilon aiheena kuin rakkaana jouluperinteenä.

– Kauneimmat Joululaulut -yhteislaulutapahtuma on ainutlaatuinen koko maailmassa. Se koskettaa tavallisen ihmisen joulukaipuuta. Vuosi vuoden jälkeen täyttyvät kirkkosalit viestittävät, että joulun sanoma ja perinteiset arvot ovat edelleen tärkeitä suomalaisille. Kauneimpia Joululauluja laulamalla tuetaan myös seurakunnan lähetystyötä. Samalla tehdään arvokas palvelus jo katoamassa olevalle yhteislauluharrastukselle. Yhdessä laulaminen – tai vain osallistuminen kuulijana – kasvattaa myös elävää yhteisöllisyyttä, Hynninen kirjoittaa.

Kirjan tunnelmalliset valokuvat johdattavat talvisiin maisemiin ja herkistävät mielen aidon joulun odotukseen ja viettoon.

Suomen Lähetysseuran Basaari