Tyttöjen silpomista on saatu vähennettyä Tansaniassa – Seuraa valokuvanäyttelyä ja järjestöjen yhteistä tapahtumaa verkossa

Tyttöjen sukupuolielinten silpomisen vastainen tapahtuma No time for global inaction järjestetään verkossa 6.2. Lähetysseura on mukana tukemassa tapahtumaa. Tapahtuman yhteydessä on myös valokuvanäyttely, jossa on mm. Meeri Koutaniemen valokuvia.

Suomen Lähetysseura on tehnyt tyttöjen silpomisen vastaista työtä Tansaniassa. Yksin tehden asiat tapahtuvat hitaasti, jos ollenkaan. Siksi on hyvä välillä kokoontua ja muistuttaa itseämme ja toisiamme siitä, kuinka tärkeää yhteistyö ja tavoitteisiin sitoutuminen on.

YK:n väestörahasto UNFPA isännöi lauantaina 6. helmikuuta Dar es Salaamissa järjestettävää silpomisen vastaista verkkotilaisuutta, jota myös Lähetysseura tukee. Helmikuun 6. päivä on YK:n julistama kansainvälinen tyttöjen silpomisen vastainen päivä.

Videotervehdyksensä tapahtumaan tuo esimerkiksi Morogoron piispa Jacob Mameo Ole Paolo. Hän on yksi lääninsä tärkeimmistä vaikuttajista, joka on julkisesti sitoutunut silpomisen vastaiseen työhön omassa hiippakunnassaan.

Kuusi vuotta sitten Lähetysseura uutisoi, miten Morogoron alueen maasait tekivät päätöksen tyttöjen silpomisen lopettamisesta. Päätös syntyi Lähetysseuran ja hiippakunnan – piispa Mameo on itsekin maasai – pitkäjänteisen työn tuloksena.

Lauantain tapahtuman verkkosivuilla avataan myös valokuvanäyttely, jossa on esimerkiksi argentiinalaisvalokuvaaja Gonzalo Bellin kuvia Tansanian maaseudulta. Hän on kuvannut ihmisiä, jotka ovat sitoutuneet silpomisen vastaiseen työhön kyliensä johtajina, nuorina naisina tai lääkäreinä. Näyttelyssä on mukana myös kolme kuvaa suomalaiselta Meeri Koutaniemeltä.

Valokuvanäyttely on nähtävänä myös Dar es Salaamissa The Drum Caféssa kahden viikon ajan tapahtumasta. Kahvilan yhteydessä sijaitsevassa Make It Matter -myymälässä on esillä silpomisen vastaista työtä tekevien ja tasa-arvojärjestöjen kouluttamien naisten valmistamia batiikkikankaita ja niistä valmistettuja tuotteita. Tekijät saavat myynnistä kertyneet rahat itselleen. Osa kankaista on Lähetysseuran kumppanijärjestö TCRS:n tuottamia. On tärkeä edistysaskel, että Lähetysseuran tukemilla batiikkikursseilla tehtyjen kankaiden markkinat laajenevat maan isoimpaan kaupunkiin.

Verkkotapahtumaa ovat UNFPAn ja Lähetysseuran lisäksi tukemassa myös Ranskan ja Sveitsin suurlähetystöt, moni naisten asioita ajava järjestö, sekä Lähetysseuran kumppanit Tansanian evankelisluterilainen kirkko ja kehitystyöjärjestö TCRS.

Silpomisen vastaisen päivän ohjelmaa voi seurata verkossa osoitteessa www.notimeforinaction.org.

Teksti Jaana Turunen
(kirjoittaja on Lähetysseuran vapaaehtoisena eli Felm Volunteerina Tansaniassa)