Tule tänne! Valtakunnalliset Lähetysjuhlat Vihdissä 11.–12.6.

Olet tässä -teeman ympärille rakennettu ohjelma tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden pohtia omaa paikkaansa maailmassa ja lähetystyössä. Lähetysjuhlien pääsihteeri Mirca Kukkasniemi ja tapahtumakoordinaattori Maria Hanhikorpi toivottavat kaikki tervetulleiksi Vihtiin ensi kesänä. Kuva Pertti Pesonen

Suomen Lähetysseura ja Vihdin seurakunta järjestävät Valtakunnalliset Lähetysjuhlat Vihdissä 11.–12.6. Juhlien pääpaikka on keskelle kirkonkylää, lähelle seurakuntataloa ja kahta koulua pystytettävä juhlateltta.

– Vihdissä kaikki juhlapaikat näkee yhdellä silmäyksellä. Täällä kaikki on lähellä, toteaa juhlien pääsihteeri Mirca Kukkasniemi.

Olet tässä -teeman ympärille rakennettu ohjelma tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden pohtia omaa paikkaansa maailmassa ja lähetystyössä. Nuorille ja lapsille on omaa ohjelmaa.

Juhlat tarjoavat vahvaa teologista opetusta, raamattuopetusta tarjoavat Espoon piispa Tapio Luoma ja Tampereen piispa Matti Repo. Piispa Luoma saarnaa myös sunnuntain juhlamessussa ja siunaa uudet lähetystyöntekijät.

Juhlilla laulavat ja laulattavat muun muassa tyttökuoro Piritat, Jakaranda, Olet tässä -suurkuoro sekä virolaiset kuorot Lambertus ja Misjonikoor. Vihdin seurakunnan Viro-yhteydet näkyvät juhlilla, lisäksi ulkomaisia vieraita on tulossa Pakistanista ja Lähi-idästä. Thaimaasta tulee 12-henkinen ryhmä teologian opiskelijoita, jotka edustavat Pohjois- ja Koillis-Thaimaan akha-, lahu-, lua- ja ake-vähemmistökansoja. He kiertävät laajemminkin seurakuntia kuukauden ajan touko-kesäkuussa.

Unelmaverstas kirkon työntekijöille

Yksi tärkeä teema juhlilla ovat pakolaiset. Vihdin seurakunta ryhtyi viime syksynä turvapaikan hakijoiden vastaanottokeskuksen pitäjäksi, ainoana seurakuntana Suomessa. Se herätti paikkakunnalla sekä innostusta että paljon kysymyksiä ja pelkoja.

– Haluamme auttaa ihmisiä etsimään omaa paikkaansa Jumalan maailmassa. Meidän tehtävämme kristittyinä on tuoda toivoa, luoda tasa-arvoa ihmisten kesken ja mahdollistaa vuorovaikutusta, Mirca Kukkasniemi pohtii.

Erityistä Vihdin juhlilla on myös Unelmaverstas lauantaina 11.6. Se on yhdessä Espoon hiippakunnan kanssa järjestettävä maksuton koulutus kirkon työntekijöille.

– Siellä luodaan yhdessä työskennellen ideoita ja työkaluja niin mission kirkastamiseen kuin maahanmuuttajien kohtaamiseenkin, Mirca Kukkasniemi kertoo.

Lähetysjuhlat ovat tänä vuonna kaksipäiväiset, ohjelmaa on lauantaina ja sunnuntaina. Teologinen symposiumi järjestetään erikseen Helsingissä Lähetystalolla 10.6.

Lähetysjuhlien ja symposiumin ohjelma sekä muuta tietoa juhlista löytyy osoitteesta www.lahetysjuhlat.fi

Seuraa Lähetysjuhlia myös Facebookissa:
www.facebook.com/Lahetysjuhlat
www.facebook.com/olettassa2016