Tuhkakeskiviikosta pääsiäiseen: Paastokeräys väkivallan keskellä elävien kirkkojen hyväksi

Peshawarin hiippakunta rakentaa uskontojenvälistä yhteisymmärrystä ja rauhaa sosiaalityöllään sekä kirkon kouluissa ja sairaaloissa

Toisenlaista paastoa minä odotan: että murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, kun hänet näet, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi. (Jes. 58:6-7)

Tuhkakeskiviikosta alkaa paastonaika, valmistautuminen pääsiäiseen. Paastonaika on myös hiljentymisen ja mietiskelyn aikaa. Lähetysseura kutsuu ihmisiä mukaan paastoamaan ja rukoilemaan väkivallan keskellä elävien lähimmäistemme puolesta ja tukemaan kirkkoja niiden työssä sovinnon ja toivon vahvistamiseksi.

Surullinen sunnuntai Pakistanissa

Tankin kristillisessä sairaalassa työskentelevä Jenni Haunia kirjoitti nimikkokirjeessään viime lokakuussa näin:

”Syyskuun 23. päivä saimme surullisen viestin. Hiippakuntamme pääkaupungissa Peshawarissa oli tapahtunut tuhoisa pommi-isku. Jumalanpalveluksen päätyttyä ja ihmisten poistuessa Kaikkien pyhimysten kirkosta kaksi ihmistä räjäytti itsensä. 80 ihmistä kuoli, 120 haavoittui – mukana useita pyhäkoululapsia ja kirkkokuorolaisia.

Heidän joukossaan oli sairaalan henkilökunnalle tuttuja ihmisiä, joten järkytys oli suuri. Seuraavat kolme päivää pidimme suruaikaa ja suljimme poliklinikan. Kirkossa oli päivittäin rukoushetki.

Valtion viranomaisia tuli surunvalittelukäynnille sairaalaan. Se tuntui hyvältä. Vastuun iskusta on ottanut Talebaneihin kuuluva ryhmä, ja Pakistanin hallitus on tuominnut iskun. Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, me Tankin kristillisessä sairaalassa elämme rauhallista rinnakkaiseloa muslimien kanssa. Potilaistamme miltei kaikki ovat muslimeja ja henkilökunnasta puolet.

Mutta kristittynä olo tässä maassa ei ole helppoa. Pakistanin 180-miljoonaisesta väestöstä vain kaksi prosenttia on kristittyjä. He saavat osaksensa syrjintää työ- ja opiskelupaikkojen jaossa sekä myös henkistä väkivaltaa ja painostusta uskonsa vuoksi. Onneksi kuitenkin harvemmin tapahtuu mitään näin dramaattista.

Olemme kristittyjen kesken miettineet tapahtunutta ja sitä, ettemme voi, eikä meidän tarvitse elää vihassa, pelossa tai katkeruudessa. Saamme jättää kaiken rukouksessa Jumalalle ja turvata Jeesuksen sanoihin ’Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä. Minä olen elämän leipä.’ (Joh. 6:47–48)

Pyydän teiltä esirukousta Pakistanin, sen kristittyjen, Peshawarin hiippakunnan ja sen työntekijöiden puolesta.”

Kirkko tekee rauhantyötä

Lähetysseuran yhteistyökumppani Pakistanissa, Peshawarin hiippakunta, on tukenut syksyisen pommi-iskun uhreja ja heidän perheitään rukouksin ja aineellisesti. Piispan johdolla muodostettiin erityiset hätäapujoukot, jotka käyvät edelleen loukkaantuneiden kotona tarjoten niin lääketieteellistä kuin sielunhoidollistakin apua.

Jouluaattona Khyber Pakhtunkwan maakunnan kuvernööri järjesti virka-asunnossaan joulujuhlan. Kirkko piti tätä juhlaa rohkaisevana toivon merkkinä ja tunnustuksena kristilliselle vähemmistölle siitä työstä, jota kirkko on tehnyt koko yhteiskunnan hyväksi ja eri uskontokuntien välisen rauhan vahvistamiseksi.

Tuo tunnustus on kuitenkin vaatinut pitkäjänteistä ja kovaa työtä. Sen perustana ovat muun muassa kristilliset sairaalat, koulut ja muu sosiaalityö, joka palvelee kaikkia ilman mitään erottelua tai syrjintää. Peshawarin hiippakunta on myös edelläkävijä uskontojenvälisessä vuoropuhelussa. Se järjestää konferensseja ja muita tilaisuuksia, joissa eri uskontojen edustajat voivat tavata ja oppia toisistaan.

Osallistu paastokeräykseen

Kutsumme sinut mukaan paastoamaan ja rukoilemaan väkivallan keskellä elävien lähimmäistemme puolesta. Samalla voit tukea kirkkoja niiden työssä väkivallan keskellä.

Paastokeräykseen voit osallistua maksamalla pankkitilille IBAN FI38 8000 1400 1611 30, DABAFIHH, viestiksi PAASTO2014, tai netissä www.suomenlahetysseura.fi/lahjoita

jotka palvelevat kaikkia uskontoon katsomatta. Tankin kristillinen sairaala on pitkäjänteisellä työllään saavuttanut arvostetun aseman Pakistanin rajamaakunnassa rauhattomien ja väkivaltaisten heimoalueiden läheisyydessä. Kuva Pia Kummel-Myrskog