Torvet rauhan asialla Betlehemissä

Kuvan nuoret soittajat ovat Suomen Lähetysseuran kummioppilaita. Shaden Nassar (vas.)

Torstaina 26.3. Betlehemin luterilaisessa Joulukirkossa (Christmas church) kuultiin nuorten puhallinorkesterin, Brass for Peace -yhtyeen, konsertti. Nuoret ovat valmistautumassa tulevan kesän konserttimatkaan Saksassa.

Konserttipaikka oli nuorille jo tuttu, sillä he harjoittelevat kirkkosalissa joka perjantai ja iloitsevat musiikin tekemisestä yhdessä. Ohjelmistossa kuultiin mm. Bachia ja Corellia, mutta myös uudempaa musiikkia, kuten jazzia.

Tilaisuutta kunnioitti läsnäolollaan Jordanian ja Pyhän Maan evankelisluterilaisen kirkon piispa Munib Younan, joka kiitti Brass for Peace -järjestöä tuesta ja tällaisen harrastusmahdollisuuden avaamisesta palestiinalaisille nuorille.

Brass for Peace on vuonna 2009 perustettu saksalainen yhdistys. Betlehemin luterilaisen seurakunnan pastori Mitri Raheb sai idean puhallinmuusikoista, jotka soittaisivat muurit kumoon torvin ja trumpetein,  kuten Jerikossa aikanaan tapahtui. Brass for Peace -projektin parissa on nyt Betlehemin alueen kolmesta luterilaisesta koulusta 50 oppilasta.

Yleisön joukossa oli myös tanskalainen Betlehemin ystävät -järjestöä edustava Dorte Dalsgaard. Hän oli tullut Betlehemiin vapaaehtoiseksi avustajaksi perjantaisen Freedom of movement – Palestiinan maraton -tapahtuman ajaksi. Dorten mukaan on hienoa nähdä, kuinka kristityt ja muslimit ovat yhdessä, niin lapset soittamassa kuin aikuiset yleisössä. Hän kertoo, että tätäkin viestiä on tärkeä viedä eteenpäin, sillä monelle tanskalaiselle palestiinalaiset ovat yhtä kuin Hamas. Tällaiset tapahtumat hän näkee merkittävinä, sillä ”he ovat tulevaisuus”, Dorte totesi.

Suomen Lähetysseuran kummiohjelma tukee Betlehemin alueella 120 oppilaan koulunkäyntiä luterilaisissa kouluissa sekä koulujen erityisopetusta. Kirkon koulut ovat avoimia tytöille ja pojille, niin kristityille kuin muslimeille, ja ne painottavat opetuksessaan rauhankasvatusta.

Valtion kehitysyhteistyövaroin tuetaan kirkon koulutyön kehittämistä.

Teksti ja kuvat Riitta Luume