Tomás Ndawanapo vihittiin Angolan evankelisluterilaisen kirkon piispaksi

Kulkuetta johti Namibian Paulinumin pappisseminaarin rehtori Paulus Ndhamanomata

Angolan evankelisluterilaisen kirkon ensimmäinen piispa vihittiin tehtäväänsä 5.8.2012 Ondjiwassa, Kunenen maakunnan pääkaupungissa, jonne ensimmäiset lähetystyöntekijät saapuivat 1800-luvun loppupuolella.

Uusi piispa Tomás Ndawanapo (51 v.) on aiemmin työkennellyt pappina Lubangossa, ja viime vuodet hän on toiminut Angolan evankelisluterilaisen kirkon presidenttinä. Hänet valittiin kirkon piispaksi kirkolliskokouksessa, joka kokoontui Ondjiwassa 2.12.2011. Muut piispaehdokkaat olivat Antonio Alfredo Barros ja Filipe Cambongue.

Vihkimyspuheessaan Tomás Ndawanapo painotti kirkon sosiaalista vastuuta sodanjälkeisen Angolan jälleenrakentamisessa. Hänen mukaansa kirkko ei missään tilanteessa saa kulkea köyhiensä ohitse. Hän toivoi myös hedelmällistä yhteistyötä hallituksen kanssa ja kehotti kuulijoitaan vaaliuurnille tulevissa presidentinvaaleissa.

Piispaksi vihkimisen toimitti Namibian evankelisluterilaisen kirkon läntisen hiippakunnan piispa Josaphat Shanghala avustajinaan piispat J.M. Ramashapa Etelä-Afrikasta, Cosmos Moenga Botswanasta, Sefanja Kameeta Namibiasta sekä José Mabasso Mosambikista.

Vihkimistilaisuudessa olivat mukana myös Lähetysseuran eteläisen Afrikan aluepäällikkö pastori Maija Kuoppala ja Namibian evankelisluterilaisessa kirkossa opetustehtävissä toimiva pastori Ossi Kuoppala sekä Lähetysseuran Angolan-työntekijät diakonissa Helena Soininen ja erikoissairaanhoitaja Tuula Makkonen.

Suomen Lähetysseura aloitti työn Angolassa vuonna 1939. Työntekijät joutuivat kuitenkin vetäytymään maasta sisällissodan takia vuonna 1946. Työ alkoi uudestaan vuonna 1973. Yhteistyökumppani on Angolan evankelisluterilainen kirkko. Siinä on 48 000 jäsentä.

Teksti ja kuva Ossi Kuoppala