Thaimaan luterilainen kirkko hyväksyi naispappeuden

Jongkolnee Sampachanyanont työskentelee Mukdahanin seurakunnassa.
Jongkolnee Sampachanyanont työskentelee Mukdahanin seurakunnassa erityisesti lasten ja heidän perheidensä auttamiseksi. Hän on edistänyt naisten asiaa myös Thaimaan kirkon sisällä koko työuransa ajan. Kuva Kirsi Salmela

Thaimaan evankelisluterilaisen kirkon kirkkohallitus teki syyskuun lopussa päätöksen naispappeuden hyväksymisestä. Kirkkohallitus totesi, ettei kirkon perustuslaissa puhuta mitään pappien sukupuolesta. Keskustelua naispappeudesta on kirkossa käyty parikymmentä vuotta.

– Kirkkohallitus keräsi kaikilta kirkon alueilta ja seurakunnista niin työntekijöiden kuin seurakuntalaisten mielipiteitä tästä asiasta. Selvä enemmistö kannatti pappisviran avaamista naisille, joten mietimme, miksi enää odottaa. Kirkkomme kaipaa kipeästi niin miesten kuin naisten työpanosta, vt. piispa Amnuay Yodwong kertoo.

– Tärkeä taustatekijä päätöksellemme oli myös se, että kirkon perustuslaki ei määrittele, että papinvirka olisi tarkoitettu vain miehille. Jos perustuslakia olisi tarvinnut muuttaa, päätös olisi pitänyt viedä vuosittaisen kirkolliskokouksen päätettäväksi.

– Uskon, että kirkko saa ensimmäisen naispappinsa vuoden sisällä, Amnuay Yodwong sanoo.

Amnuay Yodwong Naanin vuoristokylässä.
”Olen innostunut siitä, että tämän asian ratkettua miehet ja naiset voivat yhdessä kehittää kirkkoa. Työtä riittää meille kaikille”, vt. piispa Amnuay Yodwong sanoo. Hän on tuttu näky Naanin vuoristokylissä, joissa hän auttaa ihmisiä monissa käytännön asioissa, kannustaa ja rohkaisee. Kuva Katariina Kiilunen.

”Olemme valmiita, jos kutsu tulee”

– Kirkko tarvitsee meitä naisia, sanovat Naanin läänissä Pohjois-Thaimaassa työskentelevät evankelistat Aarisaa Chaiping ja Chadaphon Chaiping. Heidän mielestään pappisviran avaaminen naisille on erinomainen asia.

Aarisaa on ollut mukana kirkon työssä vapaaehtoisena jo teini-iästä, evankelistana hän on toiminut yli kuusi vuotta. Chadaphon puolestaan oli ensimmäinen evankelista pastori Amnuayn aloittaessa työtään Naanissa kymmenen vuotta sitten. Nyt tiimissä on kahdeksan evankelistaa, joista viisi on naisia.

Omaan mahdolliseen pappeuteensa nuoret naiset suhtautuvat avoimesti. Jos kutsu tulee, he ovat valmiita.

– Asia ei ole meidän vallassamme. Kaikki on kiinni siitä, mitä Jumala tahtoo ja mitä Jumala tekee.

Pappisvirkaan vaaditaan viiden vuoden työkokemus

Mukdahanin seurakunnan evankelista Jongkolnee Sampachanyanont on odottanut pappisviran avaamista naisille jo pitkään.

– Kirkkomme sääntöjen mukaan evankelistalla on oltava viiden vuoden työkokemus seurakunnassa ennen kuin hän voi saada pappisvihkimyksen. Tiedän itseni lisäksi ainakin kaksi naisevankelistaa, joilla tämä ehto täyttyy. Jään odottamaan mihin Jumala meitä kutsuu.

– Uskon, että pian ne naiset, jotka kokevat kutsun pappeuteen, saavat myös siihen mahdollisuuden. Tämä päätös auttaa meitä. Naispappeudesta on keskusteltu kirkossamme jo yli kahden vuosikymmenen ajan, itse kuulin ensimmäiset keskustelut aloittaessani opiskelut Luterilaisessa seminaarissa 1999, Jongkolnee Sampachanyanont kertoo.

– Omalla kohdallani merkittävä kokemus oli osallistuminen Luterilaisen maailmanliiton tasa-arvoa käsittelevään seminaariin Malesiassa 2014. Puhuimme usean päivän ajan kristittyjen sisarien ja veljien kanssa siitä, miten tyttöjen ja naisten asema ja mahdollisuudet voisivat parantua kirkoissamme. Palattuani takaisin Malesiasta aloin keskittyä yhä enemmän siihen, että seurakunnassani tytöt ja naiset saisivat mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja käyttää Jumalan antamia lahjoja seurakunnan ja Kristuksen kirkon palvelukseen.

Thaimaan evankelisluterilainen kirkko on vuonna 1994 itsenäistynyt 4600 jäsenen kirkko, jolla on kuusi rovastikuntaa Keski-, Koillis- ja Pohjois-Thaimaassa. Sillä on lähes 30 seurakuntaa, joista 8 sijaitsee Bangkokissa, ja lisäksi useampia saarnapaikkoja.

Tero Massa ja Katariina Kiilunen

Evankelistat Aarisaa Chaiping ja Chadaphon Chaiping .
Evankelistat Aarisaa Chaiping ja Chadaphon Chaiping iloitsevat kirkon päätöksestä avata pappisvirka naisille. Kuva Katariina Kiilunen