Thaimaa kärvistelee kolmannen korona-aallon kourissa

Thaimaassa koronatartunnat ovat olleet rajussa kasvussa kolmannen aallon myötä. Keskiviikkona uusia tapauksia todettiin yli 21 000, kuolemantapauksia ilmoitettiin 207. Kaikki Lähetysseuran Thaimaan-työntekijät ovat tällä hetkellä Suomessa, mutta halu palata työalueelle on kova.

Viisi thaimaalaista maskit kasvoilla vesipullopakkausten ja muiden avustustarvikkeiden edessä.
Thaimaan luterilainen kirkko jakaa mm. ruoka-apua koronan takia taloudelliseen ahdinkoon joutuneille. Kuvassa piispa Amnuay Yodwong (2. oik.) toimittaa avustustarvikkeita yhteen Bangkokin lähiöön kotitalouksille jaettavaksi. Kuva Thaimaan luterilainen kirkko (ELCT)

”Koronatilanne on pahin Bangkokissa”, aluejohtaja Olli Pitkänen kertoo.

”Siellä on tosi tiukka sulkutila, kaupungissa saisi liikkua vain välttämättömissä tarpeissa. Koulut ovat kiinni ja ihmisiä on kehotettu tekemään etätöitä, mutta kaikilta se ei tietenkään onnistu. Ulkonaliikkumiskielto on voimassa iltayhdeksästä aamuneljään.”

Myös maan sisäiset lennot ovat pysähdyksissä ja eri provinsseissa on omia sisäisiä koronamääräyksiä. Esimerkiksi muista provinsseista tulevat voivat joutua karanteeniin ja maantiet voivat olla poikki. Ja vain pieni osa Thaimaan 70-miljoonaisesta väestöstä on toistaiseksi saanut rokotuksen.

”Tämä aiheuttaa maalle kyllä valtavat taloudelliset ja sosiaaliset haasteet, puhutaan sitten vaikka lasten koulunkäynnistä tai tulonsa menettäneistä ihmisistä”, Pitkänen toteaa.

Lähetysseuralla on Thaimaassa kymmenen työntekijää, jotka kaikki ovat tällä hetkellä Suomessa. Paluu Thaimaahan olisi kyllä periaatteessa mahdollista, mutta pitää miettiä, millä aikataululla se olisi järkevää. Esimerkiksi Chiang Raissa asuvat Riikka-Maria ja Tomas Kolkka joutuisivat ensin Bangkokissa karanteeniin ja sitten he eivät pääsisi kotiinsa, koska maan sisäiset lennot ovat pysähdyksissä.

”Lasten koulu Chiang Raissa olisi alkanut maanantaina. Koulu ilmoitti aluksi, että se ei järjestä etäopetusta, mutta heti tiistaina kerrottiin korona-altistuksista ja koulun sulkemisesta. Meidän lapset aloittivat nyt koulun Helsingissä”, Tomas Kolkka kertoo.

Kirkko auttaa koronasta kärsiviä

Korona koettelee luonnollisesti myös Thaimaan luterilaista kirkkoa. Kirkko on ottanut osittaisen digiloikan, mutta monin paikoin maaseudulla sekä köyhillä ja vanhemmilla seurakuntalaisilla ei ole mahdollisuuksia osallistua jumalanpalveluksiin verkon kautta. Osassa Thaimaata verkko myös toimii heikosti.

”Thaimaan kulttuuriin kuuluu yhdessä oleminen ja syöminen. Erityisen kipeää tekee se, kun pastorit eivät voi osallistua perhejuhliin ja hautajaisiin. Kommunikointi tapahtuu pääasiassa puhelimella, eikä se ole tarpeeksi yhteisökulttuurissa”, Olli Pitkänen kuvailee.

”Myös seurakuntien kolehtitulot ovat romahtaneet, kun väki ei pääse kirkkoihin. Tästä kärsivät evankelistat ja heidän perheensä, joiden palkka ei muutenkaan ole iso. Seurakunnissa rukoillaan koronan väistymistä ja mahdollisuutta tulla taas yhteen.”

Kirkko kuitenkin tekee parhaansa auttaakseen koronasta kärsiviä. Puolentoista vuoden korona-ajan jälkeen työttömyys on nousussa ja monissa perheissä kärsitään taloudellisesti, mikä on taas johtanut ruokapulaan. Thaimaan luterilainen kirkko on omalta osaltaan jakanut ruoka- ja muuta apua heikossa tilanteessa oleville. Myös Lähetysseuran tukea on ohjattu korona-apuun.

Tomas ja Riikka-Maria kertovat, että heidän työalueellaan pohjoisessa lua-kansan parissa muu seurakuntatoiminta on pysähdyksissä, mutta sunnuntaijumalanpalveluksia järjestetään osallistujamääriä rajoittaen.

Kolkat ovat pystyneet jatkamaan kieli- ja kirjallisuustyötä paikallisten työtovereidensa kanssa etänä Suomestakin, mutta korona on viivästyttänyt varsinaisen raamatunkäännöstyön alkamista.

”Meidän piti jo vuosi sitten aloittaa Markuksen evankeliumin kääntäminen. Se on kuitenkin lykkääntynyt, koska se vaatisi meidän paikalla oloa Thaimaassa. Kääntäjät tarvitsevat lisäkoulutusta muun muassa tietokoneen käännösohjelmien käytössä. Tähän asti olemme siis tehneet lukutaitomateriaalia, mutta kyllä meidän pian on päästävä käsiksi raamatunkäännöstyöhönkin.”

”Tämä tilanne koettelee meitä kaikkia, kun ei yhtään osaa ennakoida, mitä tuleman pitää. Odotamme vain, mitähän tapahtuu seuraavaksi”, Olli Pitkänen huokaa.

”Tilanne elää ja muuttuu joka päivä, eikä aina ihan vähänkään”, jatkaa Tomas Kolkka.

Tällä hetkellä suunnitelma kuitenkin on, että lokakuun alkupuolelle mennessä kaikki kymmenen Lähetysseuran työntekijää olisivat taas paikan päällä Thaimaassa.

Kambodžan-työntekijät ovat palaamassa työalueelle

Naapurimaassa Kambodžassa koronatilanne on sen sijaan jo parempi. Siellä rokotukset ovat edenneet vauhdikkaasti, ja maassa suunnitellaan jo kolmannen piikin antamista ja mahdollisesti jopa pikkulasten rokottamista.

Lähetysseuran Kambodžan-työntekijät kutsuttiin toukokuussa Suomeen maan koronatilanteen takia. Nyt he ovat omat rokotuksensa saaneet, yksi työntekijä on perheineen juuri palannut Kambodžaan ja loput kolme ovat palaamassa ensi viikolla.