Tasaus-lähettiläs, Yona ja nepalimuusikot Maailma kylässä –tapahtumassa

Sokeista muusikoista koostuva ryhmä soittaa erilaisia rumpuja

Suomen Lähetysseura on jälleen vahvasti mukana Maailma kylässä –festivaaleilla toukokuun lopussa Helsingissä.

Lähetysseuran Nepal-teemainen osasto sijaitsee järjestöjen teltassa Rautatientorilla. Nepal on vuoden 2011 Tasaus-kohde ja osastolla maan kulttuuria pääsee näkemään, kuulemaan, haistamaan ja maistamaan.

Mikko Vaismaan tuoreet terveiset Nepalista

Tasaus-lähettiläs, stand up -koomikko Mikko Vaismaa esiintyy Taiga-lavalla Kaisaniemen puistossa lauantaina 28. toukokuuta kello 17.50 – 18.10.

Vaismaan komiikkashow tuo terveiset Tasaus-keräyksen tämän vuoden kohdemaasta Nepalista. Koomikko tutustui Lähetysseuran työhön Nepalissa Tasaus-matkalla huhtikuussa, joten terveiset ovat tuoreita ja omakohtaisia.

Sokeat muusikot levittävät tietoa

Nepalilainen muusikkoryhmä Nepali Avaaz esiintyy kaksi kertaa sunnuntaina 29. toukokuuta. Kello 12.10 – 12.30 ryhmä esiintyy ja on haastateltavana Taiga-lavalla Kaisaniemen puistossa. Kello 17 – 18 ryhmä esiintyy Mekong-lavalla Rautatientorilla.

Nepali Avaaz, suomeksi Nepalin ääni, esittää kansanmusiikkia ja vammaisuudesta kertovia lauluja, joita ryhmä on itse tehnyt.  Ryhmän jäsenet ovat kotoisin maaseudulta eri heimokulttuureista, joissa kansanmusiikkiperinne vielä elää vahvana. Nepalin runsaat sata heimokieltä ja -kulttuuria ovat taustana musiikille, joka ei ole vain viihdettä vaan olennainen osa jokaista juhlaa ja elämänvaihetta.

Kaikki ryhmän jäsenet ovat täysin sokeita, osa syntymästään asti, osa tapaturmien tai huonosti hoidettujen sairauksien seurauksena. Musiikki on heille kanava itseilmaisuun, mutta myös mahdollisuus lisätä tietoa vammaisuudesta.
Ryhmän jäsenet ovat käyneet koulua Suomen Lähetysseuran kummituella.

Yona laulaa vapaudesta ja rakkaudesta

Persoonallisesta laulutyylistään tunnettu Yona esiintyy orkestereineen sunnuntaina 29.toukokuuta kello 12.10 – 12.40 Mekong-lavalla Rautatientorilla.

Yonan musiikissa kuuluu vivahteita vanhoista suomi-iskelmistä, kansanlauluista ja virsistä, joista artisti on imenyt vaikutteita varhaisnuoruudestaan asti. Lauluissa on myös vaikutteita hip hopista ja reggaesta.
Laulujen aihepiirit vaihtelevat vapauden ja paremman huomisen kaihosta rakkauden moninaisuuteen, sekä arjen kipuilusta taivaallisen riemun kokemiseen.

Tanssiproduktio Ihmeellinen matka

Tanssiryhmä Xaris Finlandin lastenteos on mukaansatempaava ja sadunhohtoinen tanssisatu koko perheelle. Matkan aikana tutustutaan afrikkalaiseen, kiinalaiseen ja intialaiseen kulttuuriin musiikin ja tanssin keinoin. Kulttuurien kohtaamisen myötä pohditaan maailman lasten erilaisia elämäntilanteita, kuten kuivuutta, lukutaidottomuutta ja köyhyyttä. Samalla opitaan, että pienikin lahja voi auttaa ja että ystävyys kantaa yli rajojen.

Mukana alusta asti

Suomen Lähetysseura on ollut järjestämässä Maailma kylässä –festivaalia alusta asti vuodesta 1995. Viime vuonna kävijöitä kertyi noin 70 000. Näytteilleasettajia oli satoja.

Tapahtuman tarkoituksena on tarjota näkökulmia suvaitsevaan monikulttuurisuuteen, kehitysyhteistyöhön, kestävään kehitykseen ja globaaliasioihin.

Maailma kylässä –festivaalin sivuille
Mikko Vaismaa