Tasaus-kampanjan Babita Shada tänä vuonna koulutuen piiriin

Musharien tukeminen kohti parempaa tulevaisuutta alkoi nimenomaan esikouluista. Kuva Joanna Lindén

Vuoden 2011 Tasaus-kampanjan pääkuvassa esiintyneen nepalilaisen dalit-tytön, Babita Shadan, arki kotikylässään Jutepanissa, Kaakkois-Nepalissa jatkuu Tasaus-kampanjan jälkeen hieman parempana.

Babita on kolmilapsisen perheen ainoa tyttö, ja hänen vanhempansa työskentelevät lähiseudun pelloilla päivätyöläisinä. Babita on ensimmäisellä luokalla koulussa, jossa käy kymmeniä muitakin mushar-lapsia. Musharit ovat halveksittu, rotansyöjiksi kutsuttu heimo. Heitä on eteläisessä Nepalissa 1,7 miljoonaa. He työskentelevät maatiloilla, mutta omaa maata heillä ei ole. Valtaosalla ei ole henkilötodistusta, eivätkä he siten voi käydä koulua tai päästä maksuttoman terveydenhuollon piiriin. Musharit elävät kastijärjestelmän pohjalla.

Babita saa Lähetysseuran kumppanijärjestö Samaritan Upliftiltä koulutarvikkeita, jotka helpottavat koulunkäyntiä raskaissa oloissa. Kuluvan vuoden aikana Babita pääsee Samaritan Upliftin yleisen koulutuen piiriin, mikä auttaa edelleen koulunkäynnissä. Babita, kuten moni muukin Nepalin ja kehitysmaiden lapsi tekee usein peltotöitä perheen kanssa koulunkäynnin sijaan. Apu tarkoittaa sitä, että lasten voimavarat voidaan siirtää koulunkäymiseen.

Tasaus-kuvan ottamisen hetkellä Babita kävi Lähetysseuran tukemilla esikoulun luku- ja kirjoitustaitotunneilla. Hän osaa nyt lukea ja kirjoittaa. Musharien tukeminen kohti parempaa tulevaisuutta alkoi nimenomaan esikouluista ja on nyt laajentunut kohti toimeentulon kehittämistä ja apua henkilöllisyystodistuksen hankkimiseen.

Vuoden 2011 Tasaus-keräys Nepalin syrjittyjen dalitien ja vammaisten hyväksi tuotti 523 000 euroa. Varat ohjataan Lähetysseuran ulkomaantyöhön. Taistelu dalitien ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta Nepalissa jatkuu.