Tasaus-kampanja tukee kehitysmaiden maattomia

Vuoden 2016 Tasaus-kampanjan tuotolla Lähetysseura tukee maattomia ihmisiä ja ennaltaehkäisee maattomuutta.

Suomen Lähetysseuran vuotuinen Tasaus-kampanja pureutuu tänä syksynä kehitysmaiden maattomien ihmisten tilanteeseen. Suuri osa kehitysmaiden köyhistä on riippuvaisia maataloudesta. Maasta saadaan ruoka ja toimeentulo perheelle. Maan voi kuitenkin menettää esimerkiksi konfliktin, luonnonkatastrofin tai suuryritysten tekemien maakaappausten vuoksi. Myös puutteellinen ja syrjivä lainsäädäntö voi vaikuttaa esimerkiksi naisten oikeuteen omistaa maata. Maattomuus aiheuttaa pakolaisuutta, köyhyyttä, nälkää ja turvattomuutta.

– Esimerkiksi Kolumbiassa yli 50 vuotta kestänyt konflikti on pakottanut yli kuusi miljoonaa ihmistä jättämään kotinsa. Suuri osa pakolaisista on pienviljelijöitä, joille kodin ja viljelysmaan menettäminen tarkoittaa elannon menettämistä, sanoo Lähetysseuran rauhantyön asiantuntija Lea Pakkanen.

Pienviljelijät kärsivät myös maakaappauksista: konfliktin aikana on anastettu laittomasti noin kahdeksan miljoonaa hehtaaria maata. Rauhansopimus Kolumbian hallituksen ja FARC-sissiryhmän välillä allekirjoitettiin elokuussa 2016. Maakysymys oli yksi sopimusta edeltäneiden rauhanneuvottelujen keskeisimmistä kysymyksistä.

– Maattomien tilanteen ratkaiseminen ja maanomistuksen muuttaminen oikeudenmukaisemmaksi ovat edellytyksiä Kolumbian rauhan kestävyydelle, Pakkanen sanoo.

Tasaus-keräyksen tuotolla tuetaan maattomia ja ennaltaehkäistään maattomuutta Lähetysseuran työssä eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Kolumbiassa Lähetysseura tukee ihmisoikeuspuolustajia, jotka ajavat yhteisöjen maaoikeuksia. Afrokolumbialaisten järjestöjen vaikuttamistyötä heidän maittensa palauttamiseksi tuetaan. Yhteisöjen ruokaturvaa parannetaan kehittämällä maanviljelyä ja maaseudun ihmisille uusia toimeentulolähteitä.

Tasaus-keräykselle voi lahjoittaa

• osoitteessa www.tasaus.fi
  • tilisiirrolla IBAN FI3880001400161130, BIC DABAFIHH, viestikenttään: TASAUS2016
  • soittamalla keräyspuhelimeen 0600-11310 (10,26 €/puhelu + pvm)