Tasaus-kampanja 2011 tukee Nepalin alakastisia ja vammaisia

Siskokset Sita (18) ja Pamba (19) ovat Nepalin alakastisia. He ovat hakanneet kiviä rakennusteollisuuden käyttöön 6-vuotiaasta asti. Koulua he eivät ole käyneet. Päivä alkaa puoli seitsemältä kivien nostamisella joesta

Lähetysseuran vuotuinen Tasaus-kampanja alkaa jälleen kevätpäiväntasauksesta. Vuoden 2011 keräystuotolla autetaan Nepalin alakastisia eli daliteja ja vammaisia parantamaan koulutustasoaan, pääsemään terveydenhuollon piiriin ja kehittämään elinkeinojaan. Tavoitteena on tarjota yhä useammalle lapselle mahdollisuus perus- ja ammattikoulutukseen.

Jokainen ansaitsee ihmisarvoisen elämän

Nepalissa syntyperä määrittää ihmisen kohtalon: hänen koulutusmahdollisuutensa, ammattinsa, puolisonsa, ihmisten suhtautumisen ja ihmisarvon. Kastilaitos on virallisesti kumottu, mutta käytännössä se elää vahvana. Daliteja pidetään saastaisina, ylempien kastien ihmiset eivät suostu edes koskettamaan heitä. Köyhyyden ja syrjinnän vuoksi he jäävät yhteiskunnan ulkopuolelle, ilman koulutusta, terveydenhoitoa, toimeentuloa ja ihmisarvoa.

Vammaisilla on sama tilanne. Vammaisuutta pidetään Nepalissa usein jumalten tahtona tai seurauksena entisen elämän rikkomuksista. Monet elävät hävettyinä ja piiloteltuina.

Suomen Lähetysseura tukee useita nepalilaisia kansalaisjärjestöjä, jotka työskentelevät dalitien ja vammaisten aseman parantamiseksi ja heidän elinolojensa kehittämiseksi.

Vammaisten hyväksi toimiva Forward Looking -järjestö tekee vaikuttamistyötä asenteiden muuttamiseksi ja tietouden kasvattamiseksi. Järjestö tarjoaa perus- ja ammattikoulutusta vammaisille Kathmandussa ja kymmenissä kouluissa eri puolilla maata. Suomalaiset kummit tukevat 450 vammaisen lapsen ja nuoren opintoja järjestön kautta.

Etelä-Nepalissa dalitien aseman parantamiseksi työskentelevän Uplift Samaritan Servicen toiminta käsittää mm. lukutaito-opetusta, naisten säästö-lainaryhmiä, lasten kouluja, maatalous- ja vesihankkeita sekä lainopillista apua mm. maa-asioihin ja henkilöllisyystodistusten hankkimiseen liittyen.

Tasaus jakaa hyvinvointia

Tasaus on Suomen Lähetysseuran vuosittainen tiedotus- ja varainhankintakampanja, jolla tuetaan kehitysyhteistyötä eri puolilla maailmaa. Lähetysseuran kehitysyhteistyöhankkeet saavat varoja myös ulkoministeriöltä, Tasaus-kampanjalla kootaan Lähetysseuran omavastuuosuutta.

Tasaus-kampanja syntyi vuonna 1992 kevät- ja syyspäiväntasauksen innoittamana. Valo jakaantuu maailmassa tasan kaksi kertaa vuodessa, mutta elämisen edellytykset eivät koskaan. Siksi tarvitaan hyvinvoinnin tasaamista.

Tasaus-kampanja alkaa kevätpäiväntasauksesta 21.3. ja huipentuu syyspäiväntasauksen 23.9. ympärille. Tasaukseen liittyen on perinteisesti seurakunnissa järjestetty tapahtumia ja seminaareja.

Suomeen on tulossa myös Tasaus-vieraita Nepalista, touko-kesäkuussa mm. sokeitten muusikoiden ryhmä ja Lähetysseuran tuella opiskellut alakastinen asianajaja Bishnu Gurung, joka työskentelee Samaritan Uplift Service -järjestön palveluksessa.

Vuoden 2010 Tasaus-kampanja tuotti runsas 400 000 euroa. Kampanjan teemana oli ruokaturva ja aavikoitumisen estäminen Senegalissa ja Mauritaniassa.

Lisätietoja www.tasaus.fi

Lue myös:
Nepalin dalitit ovat tasa-arvoisia vain kirkossa

naisten pienlainaryhmiä