Tasaus-foorumi keräsi kansainvälisestä vastuusta kiinnostuneita Ideaparkiin

Lähetysseuran ulkomaanosaston johtaja Rolf Stefansson puhui Tasaus-foorumissa Ideaparkissa 21.9.2011. Kuva: Salla Matilainen.

Tasaus-viikko pyörähti käyntiin Lempäälän Ideaparkin kauppakeskuksessa keskiviikkona 21.9. Tasaus-foorumilla, joka oli osa samaan aikaan vietettäviä reilun kaupankäynnin messuja. Foorumin tavoitteena oli pohtia oikeutta ihmisarvoiseen elämään, maailmankaupan reiluutta ja jokaisen ihmisen roolia köyhyyden poistamisessa.

Tasaaminen on välittämistä

Tasaus-foorumin avasi Tampereen seurakuntayhtymän kirkkoherra Antero Eskolin, joka puhui kristillisen tasajaon ja lähimmäisestä välittämisen tärkeydestä.

”Ellemme tue tasaamista tai reilua kaupankäyntiä, kadotamme jotain olennaista itsestämme. Usein tasaaminen vaatii havahtumista, silmien avautumista.”

Lähetysseuran ulkomaantyön johtaja Rolf Steffansson muistutti kuulijoita, että jokainen voi olla vaikuttamassa siihen, että maailman resurssit jakautuisivat tasan.

”Kirkon suurin innovaatio on se, että meidän rajamme – ovat ne sitten poliittisia, etnisiä tai sosiaalisia – eivät saa estää välittämistämme”.

Lähetysseuran paikallisen yhteistyökumppanin, Samaritan Uplift Service -järjestön koordinaattori Bimala Gayak kertoi järjestön kehitysyhteistyöhankkeista, joiden päämäärä on voimaannuttaa yhteisön jäseniä toimimaan omien oikeuksien puolesta ja kehittää esimerkiksi elinkeinojaan ja koulutusta. Viesti oli selvä: pienellä saa aikaan paljon.

Onnen ekonomiaa

Foorumi päättyi paneeliin, jossa keskusteltiin yksityisen sektorin ja yritysten roolista kehitysyhteistyössä ja köyhyyden poistamisessa esimerkiksi pienyrittäjyyden ja Reilun kaupan näkökulmasta. Panelisteina olivat europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Janne Sivonen, Kristallen AB:n toiminnanjohtaja Hans Söderström, Tampereen Yrittäjänaisten Sointu Lanki ja Lähetysseuran kehitysyhteistyöpäällikkö Maria Immonen.

”Yltäkylläisyydessä jaksamme olla kohteliaita ja jaamme omastamme. Vasta niukkuudessa meistä tulee oman edun tavoittelijoita. Meidän tulee viedä eteenpäin tätä ns. kahvipöydän viestiä: jokaiselle riittää”, Sirpa Pietikäinen totesi alkupuheenvuorossaan.

”Maailmassa liian moni elää alle kahdella eurolla päivässä. Heille onnen ekonomia ei ole kiinni auton koosta tai laukun merkistä, vaan hyvin yksinkertaisista asioista, kuten ruoansaannista”, Sirpa jatkoi.

Pietikäisen mukaan on monia asioista, joilla tavallinen kansalainen voi edistää maailmanlaajuista hyvinvoinnin tasaamista. Jokainen voi hankkia ja levittää tietoa, vaikuttaa poliittisesti, osallistua kansalaisjärjestöjen toimintaan ja kysellä ostamiensa tuotteiden alkuperää.

Yritysten vastuu maailman tasajaosta

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen Janne Sivonen puhui henkilökohtaisten valintojen puolesta.

”Voimme vaikuttaa maailmankaupan reiluuteen poliittisesti ja kulutusvalintojemme kautta. Usein poliittiset prosessit vievät sen verran aikaa, että moni kiinnostuu vaikuttamisesta kulutusvalintojensa kautta.”

Sivonen kuitenkin vaati myös yrityksiltä enemmän toimia maailman hyvinvoinnin tasaamiseksi. Hänen mukaansa yritykset eivät tänä päivänä voi tuottaa voittoa huomioimatta toimintansa poliittisia, sosiaalisia ja ympäristöllisiä vaikutuksia.

Lähetysseuran kehitysyhteistyöpäällikkö Maria Immonen kertoi Lähetysseuran tavoista pyrkiä toteuttamaan kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia.

”Äärimmäisen tärkeää on tiedon jakaminen – jokaisen tulee olla tietoinen oikeuksistaan. Toiseksi täytyy olla toimintaa: esimerkiksi pienlainoja ja koulutusta. Lisäksi vaikutamme asioihin heikko-osaisempien puolesta ja heidän kanssaan, jotta he voivat jatkaa taistelua elinolojensa parantamiseksi.”

Tasaaminen on reilua

Suomen Lähetysseura on ollut Reilun kaupan edistämisyhdistyksen jäsen vuodesta 2007 lähtien. Lähetysseuran ja Reilun kaupan yhteinen tavoite on maailman köyhimpien elinolojen parantaminen, pienyrittäjyyden kehittäminen, paikallisyhteisöjen toimeentulon turvaaminen ja ekologisesti kestävä kehitys. Kun ihmiset työllistyvät ja saavat työstään kohtuullisen korvauksen, he voivat elättää itsensä ja perheensä ja päästä yhteisöineen irti köyhyyden kierteestä.

Tasaus-foorumi järjestettiin yhteistyössä Ideaparkin, Lempäälän kunnan, Tampereen kaupungin, Tampereen seurakuntayhtymän, Pirkanmaan Yrittäjien, Reilun kaupan edistämisyhdistyksen ja Proakatemian kanssa.

Suomen Lähetysseura 22.9.2011