Tasaus 2019: 10 000 puun mies

Petron ja hänen perheensä toimeentulo on parantunut puiden istuttamisen myötä.

”Istutan puita ensinnäkin ympäristön vuoksi. Ja siksi, että puista saan polttopuuta ja rakennuspuuta”, sanoo Petro Jibungu.

Petro on ylpeä viranomaisilta saamastaan kunniakirjasta.

Tämä 75-vuotias mies on alueella kuuluisa, koska hän on istuttanut tähän mennessä perheensä kanssa 10 000 puuta. Puut kasvavat kolmen hehtaarin alueella. Petro on saanut viranomaisilta kunniakirjan istutuksistaan.

”Tavoitteeni on laajentaa istutuksiani 20 000 puuhun”, hän sanoo.

Puiden istuttaminen on parantanut paitsi ympäristöä myös perheen toimeentuloa. Puiden alla kasvaa nurmea, jota perhe myy rehuksi karjankasvattajille. Puun siemenistä he kasvattavat taimia myyntiin. Puiden käyttö rakennuspuuksi tehdään kestävällä tavalla: jos puita hakataan, niiden tilalle kasvatetaan uusia.

Perheen pihalla vilistää ankkoja ja kanoja. Seuraavaksi haaveissa on vuohien ostaminen. Lähetysseuran tuella perhe on saanut myös sadeveden keruutankin, jotta puiden kastelu onnistuu.