Tansanian kirkko sai uuden johtavan piispan

Väistyvä johtava piispa Alex Malasusa luovutti vetokapulan Fredrik Shoolle. Tansanian ev.lut. kirkossa on 24 hiippakuntaa.

Tansanian evankelisluterilaisen kirkon johtavan piispan virkaan asetettiin 31.1. Pohjoisen hiippakunnan piispa, TT Fredrick O. Shoo. TT Alex Malasusa siirsi tehtävän hänelle hoidettuaan sitä yli 8 vuoden ajan.

Juhlan kunniavieraana olivat Tansanian pääministeri Tansanian Kassim Majaliwa ja Luterilaisen maailmanliiton pääsihteeri Martin Junge, joka saarnasi. Moshin tuomiokirkossa oli tuhansien tansanialaisten vieraiden runsaasti ulkomaisia vieraita. Ulkona telttakatoksissa juhlan kulkua seurattiin isoilta näyttöruuduilta.

Kirkolla tärkeä rooli yhteiskunnassa

Juhlapuheissa korostui kirkon yhteiskunnallinen rooli. Kirkko on Tansaniassa tärkeä koulutus-, sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen tarjoaja. Ihminen on hengen, ruumiin ja sielun kokonaisuus – ja kirkko kohtaa ihmisen kirkossa, kirkon kouluissa ja sairaaloissa. Fredrick Shoo lisäsi, että kirkolla on tärkeä merkitys vahvan moraalin rakentaja yhteisöissä. Myös ympäristöstä tulee huolehtia ja taistella noituutta vastaan. Valtion ja kirkkojen tulee väsymättä tehdä työtä ihmisten hyväksi.

Suomen kirkkoa juhlassa edusti arkkipiispa Kari Mäkinen, joka tapasi juhlien jälkeen kirkon johtajiston. Onnittelut ja terveiset uudelle johtavalle piispalle toi myös Suomen Lähetysseuran varatoiminnanjohtaja Rolf Steffansson. Suomen Lähetysseura on toiminut Tansaniassa vuodesta 1948 lähtien. Tansanian evankelisluterilainen kirkko on jäsenmäärältään suurimpia luterilaisia kirkkoja. Hiippakuntia on 24.

Teksti ja kuvat Katri Kuusikallio