Tansanian evankelisluterilaisen kirkon koillinen hiippakunta juhli 125-vuotista toimintaansa

Juhlaan osallistuivat Paren hiippakunnan piispa Charles Mjema

Tuhansia ihmisiä kokoontui Tansanian koillisrannikolla sijaitsevaan Tangaan juhlimaan evankelisluterilaisen kirkon koillisen hiippakunnan 125-vuotisjuhlia 3.-12.heinäkuuta. Saksalainen Bethel Mission oli ensimmäisiä lähetysjärjestöjä, joka saapui alueelle vuonna 1890 ja perusti Mbuyukendaan lähetysaseman. Myöhemmin hiippakunnan keskus siirtyi Usambara-vuorille Lushotoon.

Juhlien teemana oli ”Herran uskollisuus ikuisesti”, psalmista 117. Koillisen hiippakunnan piispa Stephen I. Munga korosti lähetysjärjestöjen tuen merkitystä hiippakunnan kehitykselle.

Myös Tansanian presidentti Jakaya Kikwete osallistui juhlaan.

-Poliittisia vaaleja Afrikassa leimaa usein kaaos. Uskonnollisten johtajien tehtävä on rukoilla rauhanomaisia presidentinvaaleja lokakuussa, tähdensi presidentti puheessaan.

Uskonnolliset yhteisöt saavat myös hallitukselta suurimpia tukia, koska he tukevat ja kehittävät sosiaalipalveluja kaikille tansanialaisille uskonnosta ja etnisestä alkuperästä riippumatta.

Presidentti kehotti uskonnollisia johtajia vaalimaan ihmisten hyvää moraalia.

-On ratkaisevaa, miten uskonnolliset johtajat hoitavat oma osuutensa tarjoamalla rakentavaa kritiikkiä ja korjaamalla epäkohtia yhteiskunnassa. Vastaavasti hallitus hoitaa lakiin perustuvan osuutensa ihmisten etujen takaamiseksi.

-Jatkakaa rukoilemista, presidentti Kikwete pyysi.  Jumala teitä siunatkoon.

Koillisen hiippakunnan alueella on vahva muslimienemmistö. Kristittyjen ja muslimien välinen rauhanomainen yhteiselo on arkipäivää asukkaille. Viime aikoina on ollut nähtävissä radikalisoitumista ja uskontojen välistä levottomuutta.

Lähetysseuran työ keskittyy vammaisten voimaannuttamiseen

Suomen Lähetysseuran Tansanian-aluepäällikön sijainen Jari Berg toi juhliin Lähetysseuran onnittelut ja terveiset. Lähetysseura on toiminut yhteistyössä Koillisen hiippakunnan kanssa kymmenisen vuotta. Työ alkoi Bumbulin ja Kilindin sairaalahankkeilla.

Kolme viimeistä vuotta Lähetysseuran tukea on osoitettu Sebastian Kolowa Memorial University (SEKUMo) -yliopistolle presidentti Martti Ahtisaaren juhlarahaston kautta. Oppilaitos kouluttaa vammaisten lasten erityisopettajia. Tansanian evankelisluterilaisen kirkon SEKUMo- yliopistoyksikkö perustettiin Lushotoon vuonna 2007. Se on maan ainoa erityisopettajien koulutukseen erikoistunut oppilaitos. Lähetysseura on tukenut hiippakunnan vammaistyön koulutusta ja koordinointia.

Yli 125 nuorta, nykyhetken lähetystyöntekijää, käveli juhlakulkueena Tangasta Lushotoon, johon juhlaviikko päättyi. He kulkivat saman matkan – 180 kilometriä – kuin reilut sata vuotta sitten tehneet lähetystyöntekijät.

Tansanian evankelisluterilainen kirkko perustettiin kesäkuussa 1963.  Siinä on tällä hetkellä 5,82 miljoonaa jäsentä. Suomen Lähetysseura on toiminut Tansaniassa vuodesta 1948.

Katri Kuusikallio

Tansanian presidentti Jakaya Kikwete